پیش بینی تأثیر سنجش خانواده بر اختلالات رفتاری با میانجیگری خودپنداره در نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
عالیخانی, مرجانشعاع کاظمی, مهرانگیزخلعتبری, جواد
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: نوجوانی یکی از مهمترین دوره های زندگی است. در این دوره تغییرات فیزیولوژیکی وروانی موجب بروز تحولات عمیق در فرد میگردد، بنابراین هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی تأثیر سنجش و ارزیابی خانواده به واسطه خودپنداره بر اختلالات رفتاری نوجوانان دختر و پسر 12 تا 15 ساله شهر تهران بود.
روش کار: در این پژوهش توصیفی پیمایشی، جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان دختر و پسر 12 تا 15 ساله مشغول به تحصیل در مقطع تحصیلی متوسطه دوره اول شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای و در دسترس تعداد 629 نفر (تعداد 309 پسر و 320 دختر) به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. از پرسشنامههای سنجش خانواده، اختلالات رفتاری، خودپنداره برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: اثر غیر مستقیم سنجش خانواده به واسطه خودپنداره، همدلی و شادکامی بر اختلالات رفتاری برابر 08/0 و اثر کل آن 15/0 بود. در میان ابعاد عملکرد خانواده، بین نقش ها با مشکلات توجه، پرخاشگری اجتماعی و اضطراب- گوشه گیری رابطه معناداری مشاهده نشد (05/0P) و اثر غیرمستقیم عملکرد خانواده بر اختلالات رفتاری با نقش واسطه ای خودپنداره نیز معنادار است (05/0≥P).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، به نظر میرسد که با بهبود عملکرد خانواده، اختلالات رفتاری در نوجوانان کاهش مییابند و بالعکس و عملکرد خانواده با افزایش خودپنداره میتواند اختلالات رفتاری را کاهش دهد.
کلید واژگان
اختلالات رفتاریسنجش خانواده
خودپنداره
عملکرد خانواده
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2022-01-011400-10-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندانشیار، گروه مطالعات زنان و عضو هئیت علمی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، مازندران، ایران
شاپا
2228-70432228-7051



