نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاکبروند, توحیدfa_IR
dc.contributor.authorمیرهاشمی, مالکfa_IR
dc.contributor.authorبشر دوست, سیمینfa_IR
dc.date.accessioned1401-05-11T18:57:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-08-02T18:57:04Z
dc.date.available1401-05-11T18:57:03Zfa_IR
dc.date.available2022-08-02T18:57:04Z
dc.date.issued2021-10-01en_US
dc.date.issued1400-07-09fa_IR
dc.identifier.citationاکبروند, توحید, میرهاشمی, مالک, بشر دوست, سیمین. (1400). بررسی روابط ساختاری اضطراب بیماری کووید-19 بر اساس انعطاف‫پذیری شناختی با نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک‫شده در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل, 21(3), 295-308.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7280
dc.identifier.issn2228-7299
dc.identifier.urihttp://jarums.arums.ac.ir/article-1-2141-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/920745
dc.description.abstractزمینه و هدف: اضطراب بیماری کووید-19 تهدیدی برای سلامت روان دانشجویان محسوب می­شود و شناسایی عوامل روان­شناختی مؤثر بر آن اهمیت خاصی دارد. پژوهش حاضر با هدف آزمون بررسی روابط ساختاری اضطراب بیماری کووید-19 بر اساس انعطاف­پذیری شناختی با نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده در دانشجویان انجام شد. روش­ کار: در این تحقیق توصیفی- همبستگی بر اساس قاعده کامری و لی، تعداد 322 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز از طریق روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای بصورت آنلاین انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های اضطراب کرونا ویروس، پرسشنامه انعطاف­پذیری شناختی و پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده استفاده شد. تحلیل داده­ها با استفاده از مدل­سازی معادلات ساختاری و بوسیله نرم افزارهای آماریspss-27 و AMOS-24 انجام شد. یافته­ ها: مدل کلی پژوهش با داده­های تجربی برازش داشت (0/056=RMSEA). بین انعطاف پذیری شناختی (0/001=p، 0/262-=β) و حمایت اجتماعی (0/001=p، 0/516-β) با اضطراب بیماری کووید-19 ارتباط منفی و معناداری مشاهده شد. با استفاده از روش بوت­استراپ، نقش میانجی حمایت اجتماعی بین انعطاف­پذیری شناختی با اضطراب بیماری تایید شد 0/008=p، 0/338-). نتیجه ­گیری: با توجه به ارتباط معکوس بین میزان اضطراب ناشی از همه‌گیری کووید-19 و انعطاف‫پذیری شناختی و تایید نقش میانجی حمایت اجتماعی در دانشجویان، به ‌نظر می‌رسد بهبود انعطاف پذیری روان شناختی و وجود تمهیدات حمایتی از طرف خانواده و اطرافیان در زمان همه‌گیری کرونا ویروس ضروری باشد.  fa_IR
dc.format.extent411
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اردبیلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ardabil University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاضطراب بیماریfa_IR
dc.subjectکووید-19fa_IR
dc.subjectانعطاف پذیری شناختیfa_IR
dc.subjectحمایت اجتماعیfa_IR
dc.subjectروانشناسی- روانپزشکیfa_IR
dc.titleبررسی روابط ساختاری اضطراب بیماری کووید-19 بر اساس انعطاف‫پذیری شناختی با نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک‫شده در دانشجویانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue3
dc.citation.spage295
dc.citation.epage308


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد