نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبلیر, سوسنfa_IR
dc.contributor.authorگودرزی, کورشfa_IR
dc.contributor.authorروزبهانی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorابراهیمی, محمد اسماعیلfa_IR
dc.contributor.authorکاکابرایی, کیوانfa_IR
dc.date.accessioned1401-05-11T18:13:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-08-02T18:13:38Z
dc.date.available1401-05-11T18:13:37Zfa_IR
dc.date.available2022-08-02T18:13:38Z
dc.date.issued2022-05-01en_US
dc.date.issued1401-02-11fa_IR
dc.identifier.citationبلیر, سوسن, گودرزی, کورش, روزبهانی, مهدی, ابراهیمی, محمد اسماعیل, کاکابرایی, کیوان. (1401). مقایسۀ اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد تحلیل متقابل و آموزش یک دوره تمرینات پیلاتس بر بی‌تابی روانی و سلامت عمومی زنان نابارور. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 30(2), 142-150. doi: 10.32592/ajnmc.30.2.142fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.30.2.142
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2388-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/918560
dc.description.abstractسابقه و هدف: ناباروری وضعیت پیچیده‌ای است که به‌عنوان یکی از مشکلات شایع بشری به اشکال مختلف سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد اختلالات جدی در روابط زناشویی می‌شود. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی رویکرد تحلیل متقابل و آموزش یک دوره تمرینات پیلاتس بر بی‌تابی روانی و سلامت زنان نابارور بود. مواد و روش‌‌ها: این پژوهش کاربردی و از نوع نیمه‌مداخله (به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل نامعادل) بود. جامعه پژوهش حاضر زنان ناباروری بودند که سال 99 - 1398 به بیمارستان آموزشی و درمانی زنان و زایمان شهر کرمانشاه مراجعه کردند. پس از انتخاب آزمودنی‌ها با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس و با رعایت ملاک‌های ورود، 75 نفر به‌طور تصادفی در دو گروه مداخله تحلیل متقابل، تمرینات پیلاتس و کنترل جایگزین شدند. گروه‌ها در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون به پرسش‌نامه بی‌تابی روانی علیخانی و کاظمی حقیقی (1396) و پرسش‌نامه سلامت عمومی گلدبرگ (1972) پاسخ دادند. سپس گروه تحلیل متقابل 8 جلسۀ 60 دقیقه‌ای تحت آموزش مبتنی بر رویکرد تحلیل متقابل و گروه پیلاتس هفته‌ای سه جلسۀ 90 دقیقه‌ای تحت آموزش تمرینات پیلاتس قرار گرفتند. داده‌ها با روش‌های آماری همبستگی و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد آموزش مبتنی بر رویکرد تحلیل متقابل و یک دوره تمرینات پیلاتس بر بی‌تابی روانی و سلامت عمومی زنان نابارور مؤثر واقع شده است (34/361=F و F=26/240 ،P<0/05 و 0/05>P) و بین اثربخشی آن‌ها در این زمینه تفاوت وجود دارد. آموزش مبتنی بر رویکرد تحلیل متقابل با میانگین و انحراف معیار 3/02±58/7 در مقایسه با یک دوره تمرینات پیلاتس با میانگین و انحراف معیار 3/22±65/4 تأثیر بیشتری بر بی‌تابی روانی داشته است. همچنین آموزش مبتنی بر رویکرد تحلیل متقابل با میانگین و انحراف معیار 3/18±28/58 در مقایسه با یک دوره تمرینات پیلاتس با میانگین و انحراف معیار 2/67±32 تأثیر بیشتری بر سلامت عمومی داشته است. نتیجه‌گیری: با وجود تفاوت بین دو آموزش مبتنی بر رویکرد تحلیل متقابل و یک دوره تمرینات پیلاتس، هر دو در زمینه بی‌تابی روانی و سلامت روان مؤثر هستند؛ اما با توجه به اثربخشی بیشتر آموزش مبتنی بر رویکرد تحلیل متقابل می‌توان از آن در دوران درمان ناباروری به‌عنوان روش کارآمدتر در کنار سایر مراقبت‌ها استفاد کرد.fa_IR
dc.format.extent965
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.30.2.142
dc.subjectآموزش مبتنی بر رویکرد تحلیل متقابلfa_IR
dc.subjectبی‌تابی روانیfa_IR
dc.subjectتمرینات پیلاتسfa_IR
dc.subjectسلامت عمومیfa_IR
dc.subjectزنان نابارورfa_IR
dc.subjectآموزش در پرستاری و ماماییfa_IR
dc.titleمقایسۀ اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد تحلیل متقابل و آموزش یک دوره تمرینات پیلاتس بر بی‌تابی روانی و سلامت عمومی زنان نابارورfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌شناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌شناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه رفتار حرکتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue2
dc.citation.spage142
dc.citation.epage150


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد