نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرئوفیان, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorصحبایی روی, فایزهfa_IR
dc.date.accessioned1401-05-11T18:05:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-08-02T18:05:21Z
dc.date.available1401-05-11T18:05:21Zfa_IR
dc.date.available2022-08-02T18:05:21Z
dc.date.issued2022-07-01en_US
dc.date.issued1401-04-10fa_IR
dc.identifier.citationرئوفیان, فاطمه, صحبایی روی, فایزه. (1401). بررسی تاثیر آموزش همتا بر میزان اضطراب قبل و بعد از عمل بیماران تنگی کانال نخاعی مراجعه کننده به بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران سال 1399. فصلنامه علوم پزشکی, 32(2), 204-214.fa_IR
dc.identifier.issn1023-5922
dc.identifier.issn2008-3386
dc.identifier.urihttp://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1867-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/918105
dc.description.abstractسابقه و هدف: امروزه روش های مختلفی برای مقابله با اضطراب ناشی از جراحی وجوددارد. آموزش همتا یک میانجی میان بیمار و پرسنل بهداشتی بوده که سبب کاهش اضطراب بیماران می­شود. روش بررسی: 60 بیمار با روش نمونه گیری آسان و با توجه به معیارهای ورود، انتخاب و به طور تصادفی ساده و مساوی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. پس از همسان سازی همتایان ، آموزش گروه مداخله توسط همتا و با نظارت پژوهشگر آغاز شد.گروه کنترل نیز از آموزش روتین بیمارستان بهره مند شدند. ابزار گرداوری شامل دو پرسشنامه اطلاعات دموگرافی و مقیاس سنجش اضطراب اشپیل برگر بود. اطلاعات با نرم افزار SPSS24 تحلیل شدند.  یافته ها: نتایج آزمون آماری تی مستقل با سطح معنی داری 05/0 نشان داد که اختلاف معنی داری بین میانگین اضطراب قبل از اموزش در دو گروه وجود ندارد (82/0p=). نتایج در خصوص مقایسه میزان اضطراب بعد از عمل بیماران در گروه مداخله و کنترل اختلاف معنی­داری بین میانگین اضطراب در دو گروه را نشان داد (001/0>p ). نتیجه گیری: دست اندرکاران سلامتی همواره به دنبال راهکارهایی هستند تا با به کارگیری و اجرای آن، زمینه لازم جهت صرفه جویی در مدت زمان و هزینه های بستری بیماران را فراهم ساخته و کیفیت ارائه خدمات مراقبتی را نیز ارتقاء دهند. آگاهی از اهمیت و تاثیر آموزش همتا در کاهش اضطراب بیماران، شرایط لازم را در زمینه کاهش مشکلات بیماران فراهم می­کند.fa_IR
dc.format.extent382
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofMEDICAL SCIENCES JOURNALen_US
dc.subjectآموزش همتاfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectتنگی کانال نخاعیfa_IR
dc.subjectپرستاريfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر آموزش همتا بر میزان اضطراب قبل و بعد از عمل بیماران تنگی کانال نخاعی مراجعه کننده به بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران سال 1399fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكارآزمايي بالينيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume32
dc.citation.issue2
dc.citation.spage204
dc.citation.epage214


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد