بررسی تاثیر آموزش همتا بر میزان اضطراب قبل و بعد از عمل بیماران تنگی کانال نخاعی مراجعه کننده به بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران سال 1399
(ندگان)پدیدآور
رئوفیان, فاطمهصحبایی روی, فایزهنوع مدرک
Textكارآزمايي باليني
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: امروزه روش های مختلفی برای مقابله با اضطراب ناشی از جراحی وجوددارد. آموزش همتا یک میانجی میان بیمار و پرسنل بهداشتی بوده که سبب کاهش اضطراب بیماران میشود.
روش بررسی: 60 بیمار با روش نمونه گیری آسان و با توجه به معیارهای ورود، انتخاب و به طور تصادفی ساده و مساوی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. پس از همسان سازی همتایان ، آموزش گروه مداخله توسط همتا و با نظارت پژوهشگر آغاز شد.گروه کنترل نیز از آموزش روتین بیمارستان بهره مند شدند. ابزار گرداوری شامل دو پرسشنامه اطلاعات دموگرافی و مقیاس سنجش اضطراب اشپیل برگر بود. اطلاعات با نرم افزار SPSS24 تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج آزمون آماری تی مستقل با سطح معنی داری 05/0 نشان داد که اختلاف معنی داری بین میانگین اضطراب قبل از اموزش در دو گروه وجود ندارد (82/0p=). نتایج در خصوص مقایسه میزان اضطراب بعد از عمل بیماران در گروه مداخله و کنترل اختلاف معنیداری بین میانگین اضطراب در دو گروه را نشان داد (001/0>p ).
نتیجه گیری: دست اندرکاران سلامتی همواره به دنبال راهکارهایی هستند تا با به کارگیری و اجرای آن، زمینه لازم جهت صرفه جویی در مدت زمان و هزینه های بستری بیماران را فراهم ساخته و کیفیت ارائه خدمات مراقبتی را نیز ارتقاء دهند. آگاهی از اهمیت و تاثیر آموزش همتا در کاهش اضطراب بیماران، شرایط لازم را در زمینه کاهش مشکلات بیماران فراهم میکند.
کلید واژگان
آموزش همتااضطراب
تنگی کانال نخاعی
پرستاري
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2022-07-011401-04-10
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانسازمان پدید آورنده
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانگروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
1023-59222008-3386




