• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 32, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 32, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین و اعتبار سنجی بسته آموزشی توانمندی منش و اثربخشی آن بر مهارت ابراز وجود نوجوانان

    (ندگان)پدیدآور
    رنجبر, زهرامیرهاشمی, مالکسعادتی شامیر, ابوطالبفخیمی فرهادی, رزیتا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    345.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    نيمه تجربي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: پژوهش حاضر تدوین و اعتبار سنجی بسته آموزشی توانمندی منش و اثربخشی بر مهارت ابراز وجود نوجوانان بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. نخست، تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی به انجام رسید. با مشخص شدن اهداف، محتوای مناسب برای هر توانمندی تهیه و در نهایت پس از اعمال نظر متخصصان، بسته آموزشی تدوین گردید. میزان شاخص روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR) برای تمامی هدف­ها در پروتکل آموزشی بالا بود. بسته آموزشی توانمندی منش در قالب دوازده جلسه هفتاد دقیقه­ای تدوین شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول بود که در سال تحصیلی 1400-1399 در مدارس شهر تهران مشغول تحصیل بودند. دانش آموزان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه ابراز وجود پاسخ دادند. از میان آنها تعداد 30 دانش آموز که ابراز وجود آنها یک انحراف پایین­تر از میانگین قرار داشتند، به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گنجانده شدند. برای سنجش ابراز وجود از پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی (1975) استفاده شد.  یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) نشان داد که میانگین نمرات پس ازمون در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بالاتر بوده است.  نتیجه گیری: بر این اساس، می توان نتیجه گرفت که بسته آموزشی توانمندی منش تدوین شده در افزایش ابراز وجود نوجوانان نقش مؤثری داشت.
    کلید واژگان
    اعتبار سنجی
    بسته آموزشی
    توانمندهای منش
    ابراز وجود
    نوجوانان
    روانشناسی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-07-01
    1401-04-10
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، رودهن، ایران
    گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، رودهن، ایران
    گروه روانشناسی تربیتی، واحدعلوم وتحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
    گروه روانشناسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاداسلامی، شبستر، ایران

    شاپا
    1023-5922
    2008-3386
    URI
    http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1934-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/918102

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب