تدوین و اعتبار سنجی بسته آموزشی توانمندی منش و اثربخشی آن بر مهارت ابراز وجود نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
رنجبر, زهرامیرهاشمی, مالکسعادتی شامیر, ابوطالبفخیمی فرهادی, رزیتانوع مدرک
Textنيمه تجربي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: پژوهش حاضر تدوین و اعتبار سنجی بسته آموزشی توانمندی منش و اثربخشی بر مهارت ابراز وجود نوجوانان بود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. نخست، تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی به انجام رسید. با مشخص شدن اهداف، محتوای مناسب برای هر توانمندی تهیه و در نهایت پس از اعمال نظر متخصصان، بسته آموزشی تدوین گردید. میزان شاخص روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR) برای تمامی هدفها در پروتکل آموزشی بالا بود. بسته آموزشی توانمندی منش در قالب دوازده جلسه هفتاد دقیقهای تدوین شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول بود که در سال تحصیلی 1400-1399 در مدارس شهر تهران مشغول تحصیل بودند. دانش آموزان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه ابراز وجود پاسخ دادند. از میان آنها تعداد 30 دانش آموز که ابراز وجود آنها یک انحراف پایینتر از میانگین قرار داشتند، به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گنجانده شدند. برای سنجش ابراز وجود از پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی (1975) استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) نشان داد که میانگین نمرات پس ازمون در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بالاتر بوده است.
نتیجه گیری: بر این اساس، می توان نتیجه گرفت که بسته آموزشی توانمندی منش تدوین شده در افزایش ابراز وجود نوجوانان نقش مؤثری داشت.
کلید واژگان
اعتبار سنجیبسته آموزشی
توانمندهای منش
ابراز وجود
نوجوانان
روانشناسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2022-07-011401-04-10
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، رودهن، ایرانگروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، رودهن، ایران
گروه روانشناسی تربیتی، واحدعلوم وتحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
گروه روانشناسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاداسلامی، شبستر، ایران
شاپا
1023-59222008-3386




