نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنوروزی زاد, زینبfa_IR
dc.contributor.authorبخشایش, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorصالح زاده, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1401-04-10T22:22:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-07-01T22:22:23Z
dc.date.available1401-04-10T22:22:22Zfa_IR
dc.date.available2022-07-01T22:22:23Z
dc.date.issued2022-06-01en_US
dc.date.issued1401-03-11fa_IR
dc.identifier.citationنوروزی زاد, زینب, بخشایش, علیرضا, صالح زاده, مریم. (1401). تأثیر ویژگی‌های شخصیتی و سبک زندگی بر اضطراب کرونا و افسردگی در دوران شیوع کرونا. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 31(2), 0-0.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-2428-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/914272
dc.description.abstractمقدمه: اعمال محدودیت و­ قرنطینه خانگی باهدف کاهش سرایت­پذیری طی بیماری­های همه­گیر می­تواند منجر به کاهش تعاملات اجتماعی و مشکلات بهداشت روان ازجمله، افسردگی و اضطراب ‌شود؛ هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ویژگی‌های شخصیتی و سبک زندگی بر اضطراب کرونا و افسردگی در دوران شیوع کرونا در میان ساکنان شهر نجف‌آباد است. روش بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود و جامعه آماری را تمامی افراد 18 تا 60 ساله ساکن شهر نجف‌آباد تشکیل دادند. با استفاده از نمونه­گیری در دسترس نمونه‌ای متشکل از 225 نفر، به‌صورت اینترنتی در پژوهش شرکت کردند و داده‌های 217 پرسشنامه تحلیل شد. برای گردآوری داده‌ها از مقیاس‌های، ویراست دوم افسردگی بک BDI-II، اضطراب کرونا CDAS، فرم کوتاه ویژگی‌های شخصیتی 60 NEO-FFI- و سبک زندگی ارتقادهنده سلامت والکر HPLPII استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از رگرسیون چندگانه و با نرم‌افزار آماری spss، انجام گرفت. یافته­ها: یافته‌ها نشان داد ویژگی­های شخصیتی روان­آزرده­گرایی و برون­گرایی، با افسردگی و اضطراب کرونا به ترتیب همبستگی مثبت و منفی دارند و پیش­بینی­کننده­ی افسردگی و اضطراب هستند. ویژگی موافق بودن نیز با اضطراب کرونا همبستگی منفی داشته و پیش­بین معنی­دار آن است. بین خرده مقیاس‌های سبک زندگی، خودشکوفایی و ورزش با افسردگی و مسئولیت­پذیری در سلامت با اضطراب کرونا همبستگی منفی داشته و پیش­بینی­کننده­های معنی­دار افسردگی و اضطراب کرونا هستند. نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر متغیرهای شخصیتی و سبک زندگی بر افسردگی و اضطراب کرونا در دوران شیوع بیماری؛ مداخلات متمرکز بر این مؤلفه‌ها می‌تواند جهت ارتقای سطح سلامت روان جامعه مؤثر واقع گردد.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectویژگی‌های شخصیتیfa_IR
dc.subjectسبک زندگیfa_IR
dc.subjectاضطراب کروناfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectشیوع کروناfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleتأثیر ویژگی‌های شخصیتی و سبک زندگی بر اضطراب کرونا و افسردگی در دوران شیوع کروناfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.issue2
dc.citation.spage0
dc.citation.epage0


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد