نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاصغری, طاهرهfa_IR
dc.contributor.authorکوشا, مریمfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی پور, سهیلfa_IR
dc.contributor.authorموسائی, موناfa_IR
dc.contributor.authorروشندل راد, محبوبهfa_IR
dc.date.accessioned1401-04-10T22:22:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-07-01T22:22:21Z
dc.date.available1401-04-10T22:22:21Zfa_IR
dc.date.available2022-07-01T22:22:21Z
dc.date.issued2022-03-01en_US
dc.date.issued1400-12-10fa_IR
dc.identifier.citationاصغری, طاهره, کوشا, مریم, سلطانی پور, سهیل, موسائی, مونا, روشندل راد, محبوبه. (1400). تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سلامت روان دانش‌آموزان دختر یک کلاس در مقطع ابتدایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 31(1), 28-39. doi: 10.32598/JGUMS.31.1.735.1fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/JGUMS.31.1.735.1
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-2258-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/914268
dc.description.abstractزمینه مهارت‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی در سلامت عاطفی و بهزیستی کودکان دارند. بنابراین آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است.  هدف هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سلامت روان دانش‌آموزان دختر یک کلاس در مقطع ابتدایی شهر رشت از طریق آموزش به معلم بوده است.  روش‌ها پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی با استفاده از پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. این مطالعه در خلال سال 1396 تا 1397 در یک کلاس پایه سوم ابتدایی شهر رشت در نیمسال اول انجام شد. والدین و معلمان پرسش‌نامه‌ها را قبل و بعد از مداخله پر کردند. آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان، ازطریق آموزش به معلم مربوطه که هر روز در ارتباط با دانش‌آموزان بود، انجام شد. از متد‌های شناختی‌رفتاری و تقویت مثبت استفاده شد. جهت ارزیابی اثربخشی مطالعه از چک‌لیست سنجش توانایی‌ها و مشکلات برای ارزیابی سلامت روان و ماتسون برای ارزیابی مهارت‌های اجتماعی استفاده شد. جهت آنالیز آماری اطلاعات از آزمون رتبه علامت‌دار ویلکاکسون و آزمون تی زوجی و نرم‌افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد.  یافته‌ها در این مطالعه میانگین سنی مادران 3/32±‌37/79سال و میانگین سنی پدران 4/42±‌41/08سال بوده است. میانگین نمره کلی مهارت‌های اجتماعی والدین از 13/65±225/54 قبل مداخله به 18/59±219/12 بعد مداخله رسید که کاهش معنادار داشته است (0/033=‌P). همچنین بر اساس پرسش‌نامه سلامت روان معلم، از میان خرده‌مقیاس‌ها، میانگین خرده‌مقیاس بیش فعالی-کمبود توجه از 2/49±3/95 قبل مداخله به 1/55±2/62 بعد مداخله رسید که کاهش معنادار داشته است (0/020=P). نتیجه‌گیری نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان توسط معلم به صورت کلی تغییرات معنی‌داری را در بهبود این مهارت‌ها و رفتار کودکان ایجاد نکرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/JGUMS.31.1.735.1
dc.subjectمهارت‌های اجتماعیfa_IR
dc.subjectسلامت روانfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سلامت روان دانش‌آموزان دختر یک کلاس در مقطع ابتداییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات علوم شناختی رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات علوم شناختی رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات علوم شناختی رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.fa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.issue1
dc.citation.spage28
dc.citation.epage39


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد