• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 31, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 31, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سلامت روان دانش‌آموزان دختر یک کلاس در مقطع ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    اصغری, طاهرهکوشا, مریمسلطانی پور, سهیلموسائی, موناروشندل راد, محبوبه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه مهارت‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی در سلامت عاطفی و بهزیستی کودکان دارند. بنابراین آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است.  هدف هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سلامت روان دانش‌آموزان دختر یک کلاس در مقطع ابتدایی شهر رشت از طریق آموزش به معلم بوده است.  روش‌ها پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی با استفاده از پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. این مطالعه در خلال سال 1396 تا 1397 در یک کلاس پایه سوم ابتدایی شهر رشت در نیمسال اول انجام شد. والدین و معلمان پرسش‌نامه‌ها را قبل و بعد از مداخله پر کردند. آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان، ازطریق آموزش به معلم مربوطه که هر روز در ارتباط با دانش‌آموزان بود، انجام شد. از متد‌های شناختی‌رفتاری و تقویت مثبت استفاده شد. جهت ارزیابی اثربخشی مطالعه از چک‌لیست سنجش توانایی‌ها و مشکلات برای ارزیابی سلامت روان و ماتسون برای ارزیابی مهارت‌های اجتماعی استفاده شد. جهت آنالیز آماری اطلاعات از آزمون رتبه علامت‌دار ویلکاکسون و آزمون تی زوجی و نرم‌افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد.  یافته‌ها در این مطالعه میانگین سنی مادران 3/32±‌37/79سال و میانگین سنی پدران 4/42±‌41/08سال بوده است. میانگین نمره کلی مهارت‌های اجتماعی والدین از 13/65±225/54 قبل مداخله به 18/59±219/12 بعد مداخله رسید که کاهش معنادار داشته است (0/033=‌P). همچنین بر اساس پرسش‌نامه سلامت روان معلم، از میان خرده‌مقیاس‌ها، میانگین خرده‌مقیاس بیش فعالی-کمبود توجه از 2/49±3/95 قبل مداخله به 1/55±2/62 بعد مداخله رسید که کاهش معنادار داشته است (0/020=P). نتیجه‌گیری نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان توسط معلم به صورت کلی تغییرات معنی‌داری را در بهبود این مهارت‌ها و رفتار کودکان ایجاد نکرد.
    کلید واژگان
    مهارت‌های اجتماعی
    سلامت روان
    آموزش
    تخصصي

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2022-03-01
    1400-12-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    سازمان پدید آورنده
    مرکز تحقیقات علوم شناختی رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
    مرکز تحقیقات علوم شناختی رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
    گروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
    مرکز تحقیقات علوم شناختی رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
    گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    https://dx.doi.org/10.32598/JGUMS.31.1.735.1
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-2258-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/914268

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب