نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشمس, لیداfa_IR
dc.contributor.authorپژومان, الهامfa_IR
dc.date.accessioned1401-04-10T22:22:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-07-01T22:22:21Z
dc.date.available1401-04-10T22:22:21Zfa_IR
dc.date.available2022-07-01T22:22:21Z
dc.date.issued2022-03-01en_US
dc.date.issued1400-12-10fa_IR
dc.identifier.citationشمس, لیدا, پژومان, الهام. (1400). ارزیابی برنامه پزشک خانواده با استفاده از ابزار ارزیابی مراقبت‌های اولیه در شهرستان تالش در سال 1399. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 31(1), 18-27. doi: 10.32598/JGUMS.31.1.1760.1fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/JGUMS.31.1.1760.1
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-2381-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/914267
dc.description.abstractزمینه نظام سلامت همواره به دنبال انجام اصلاحات اثربخش در ساختارها و فرایندهای خود به ‌منظور دست‌یابی به نتایج بهتر بوده است. هدف هدف از پژوهش حاضر ارزیابی برنامه پزشک خانواده با استفاده از ابزار ارزیابی مراقبت‌های اولیه در شهرستان تالش در سال 1399 است.  روش‌ها این پژوهش از نوع مقطعی بود. جامعه آماری شامل کلیه پزشکانی بود که در شهرستان تالش تحت عنوان پزشک خانواده در سال 1399 شاغل بودند که تعداد آن‌ها پنجاه نفر بود. همچنین بیماران، مراجعه‌کنندگان به مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان تالش بودند. برای پزشکان از سرشماری و برای بیماران با توجه به فرمول کوکران 384 نفر با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین ابزار جمع‏آوری داده‏های پژوهش پرسش‌نامه پزشک (68 سؤال) و بیمار (29 سؤال) با سؤال‌های بسته و نمره‌دهی آن‌ها با اعداد به ترتیب گزینه‌ها بود. با شیوه روایی صوری و ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسش‌نامه مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تی یک‌نمونه‌ای، به‌وسیله نرم‌افزارSPSS  نسخه 18 صورت پذیرفت.  یافته‌ها با توجه به آزمون تی یک‌نمونه‌ای وضعیت دسترسی به خدمات (0/001>P) و هماهنگی ارائه مراقبت (0/028=P) در برنامه پزشک خانواده از دیدگاه پزشکان در سطح مطلوبی قرار ندارد، ولی سطح استمرار مراقبت (0/001>P) و جامعیت مراقبت (0/003=P) در سطح مطلوبی قرار دارد. همچنین دسترسی (مالی و مکانی) به خدمات (0/001>P) در سطح مطلوبی قرار ندارد، ولی دسترسی به خدمات آموزشی (001/0>P)، کیفیت خدمات دریافتی (0/001>P)، سطح استمرار مراقبت بهداشتی و پزشکی برای بیماران در برنامه پزشک خانواده از دیدگاه بیماران در سطح مطلوبی قرار دارد. نتیجه‌گیری بنابراین باید سیاست‌گذاران و مدیران با حفظ و توسعه دسترسی به خدمات مراقبت‌های اولیه و آموزشی و سطح استمرار آن‌ها کیفیت خدمات را از نظر بیماران افزایش دهند تا رضایت آن‌ها نیز ارتقا یابد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/JGUMS.31.1.1760.1
dc.subjectپزشک خانوادهfa_IR
dc.subjectمراقبت‌های اولیهfa_IR
dc.subjectخدماتfa_IR
dc.subjectسلامتfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleارزیابی برنامه پزشک خانواده با استفاده از ابزار ارزیابی مراقبت‌های اولیه در شهرستان تالش در سال 1399fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت، سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش جامعه نگر در نظام سلامت، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.issue1
dc.citation.spage18
dc.citation.epage27


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد