نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجلالی, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorنظری, مهینfa_IR
dc.contributor.authorکریمی, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی, اسماعیلfa_IR
dc.contributor.authorخرمکی, زکیهfa_IR
dc.date.accessioned1401-04-10T21:07:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-07-01T21:07:41Z
dc.date.available1401-04-10T21:07:40Zfa_IR
dc.date.available2022-07-01T21:07:41Z
dc.date.issued2022-04-01en_US
dc.date.issued1401-01-12fa_IR
dc.identifier.citationجلالی, حمید, نظری, مهین, کریمی, مسعود, سلطانی, اسماعیل, خرمکی, زکیه. (1401). تأثیر آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر تاب آوری سربازان بر اساس مدل خودکارآمدی. مجله طب نظامی, 24(1), 1008-1015. doi: 10.30491/JMM.24.1.1008fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.24.1.1008
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-3095-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/911096
dc.description.abstractزمینه و هدف: شناخت عوامل دخیل در میزان تاب‌آوری سربازان و چگونگی تنظیم هیجانات در برابر مسائل و مشکلات دوران سربازی، می­تواند باعث پیشگیری از بروز بسیاری از رفتا­ر­های نامطلوب در محیط نظامی و نیز سازگاری بیشتر فرد با محیط ‌شود، لذا این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین تنظیم هیجان و تاب‌آوری و عوامل مؤثر بر آن در سربازان فرماندهی انتظامی شهرستان مرودشت در سال 1399 انجام شد. روش‌ها: مطالعه حاضر، از نوع پژوهش­‌های نیمه­‌آزمایشی پیش‌­آزمون-پس‌­آزمون با دو گروه کنترل و آزمون، با روش نمونه­­‌گیری خوشه­‌ای تصادفی با حجم نمونه 118 نفر )در هر گروه 59 نفر( در سال 1399 در مقرهای انتظامی شهرستان مرودشت انجام شده است. برای جمع­‌آوری داده­ها از پرسشنامه­‌های جمعیت شناختی 8 سوالی، تاب­آوری با 25 سوال، تنظیم شناختی هیجان با 18 سوال و خودکارآمدی 32 سوالی استفاده شد. اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار SPSS ویرایش 22 و آزمون‌های آماری Chi-square، Pearson correlation، Independent t-test و linear regression تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که نمره خودکارآمدی و تاب‌آوری قبل و بعد از مداخله آموزشیِ مهارت‌­های تنظیم هیجان بر تاب­‌آوری سربازان، در گروه آزمون تفاوت آماری معناداری داشت (0/001P≤)، در حالی­‌که این تغییرات در گروه کنترل معنادار نبود (0/706=P). درون گروه­‌ها، نمره تنظیم هیجانی قبل و بعد از مداخله در گروه کنترل و مداخله تفاوت معناداری را نشان نداد اما میانگین تغییرات در گروه مداخله بیشتر بود. همچنین نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین تاب‌آوری و تنظیم هیجان رابطه همبستگی وجود دارد (0/302r= و  0/002P=) و تحلیل رگرسیون خطی جهت تعیین تأثیر تنظیم هیجان بر تاب­آوری در دو گروه آزمون و کنترل بعد از مداخله نیز نشان داد که 8 درصد تغییرات نمره تاب­‌آوری وابسته به تنظیم هیجان می‌­باشد. نتیجه‌گیری: مداخله آموزش مهارت‌های تنظیم هیجان بر تاب‌­آوری با استفاده از نظریه خودکارآمدی بر روی سربازان تأثیر قابل توجهی دارد.fa_IR
dc.format.extent796
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.24.1.1008
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectمهارت های تنظیم هیجانfa_IR
dc.subjectتاب آوریfa_IR
dc.subjectسربازان.fa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر تاب آوری سربازان بر اساس مدل خودکارآمدیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی شیرازfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده بهداشت، گروه ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی شیرازfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی شیرازfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی شیرازfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue1
dc.citation.spage1008
dc.citation.epage1015


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد