• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله طب نظامی
    • دوره 24, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله طب نظامی
    • دوره 24, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر تاب آوری سربازان بر اساس مدل خودکارآمدی

    (ندگان)پدیدآور
    جلالی, حمیدنظری, مهینکریمی, مسعودسلطانی, اسماعیلخرمکی, زکیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    797.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: شناخت عوامل دخیل در میزان تاب‌آوری سربازان و چگونگی تنظیم هیجانات در برابر مسائل و مشکلات دوران سربازی، می­تواند باعث پیشگیری از بروز بسیاری از رفتا­ر­های نامطلوب در محیط نظامی و نیز سازگاری بیشتر فرد با محیط ‌شود، لذا این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین تنظیم هیجان و تاب‌آوری و عوامل مؤثر بر آن در سربازان فرماندهی انتظامی شهرستان مرودشت در سال 1399 انجام شد. روش‌ها: مطالعه حاضر، از نوع پژوهش­‌های نیمه­‌آزمایشی پیش‌­آزمون-پس‌­آزمون با دو گروه کنترل و آزمون، با روش نمونه­­‌گیری خوشه­‌ای تصادفی با حجم نمونه 118 نفر )در هر گروه 59 نفر( در سال 1399 در مقرهای انتظامی شهرستان مرودشت انجام شده است. برای جمع­‌آوری داده­ها از پرسشنامه­‌های جمعیت شناختی 8 سوالی، تاب­آوری با 25 سوال، تنظیم شناختی هیجان با 18 سوال و خودکارآمدی 32 سوالی استفاده شد. اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار SPSS ویرایش 22 و آزمون‌های آماری Chi-square، Pearson correlation، Independent t-test و linear regression تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که نمره خودکارآمدی و تاب‌آوری قبل و بعد از مداخله آموزشیِ مهارت‌­های تنظیم هیجان بر تاب­‌آوری سربازان، در گروه آزمون تفاوت آماری معناداری داشت (0/001P≤)، در حالی­‌که این تغییرات در گروه کنترل معنادار نبود (0/706=P). درون گروه­‌ها، نمره تنظیم هیجانی قبل و بعد از مداخله در گروه کنترل و مداخله تفاوت معناداری را نشان نداد اما میانگین تغییرات در گروه مداخله بیشتر بود. همچنین نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین تاب‌آوری و تنظیم هیجان رابطه همبستگی وجود دارد (0/302r= و  0/002P=) و تحلیل رگرسیون خطی جهت تعیین تأثیر تنظیم هیجان بر تاب­آوری در دو گروه آزمون و کنترل بعد از مداخله نیز نشان داد که 8 درصد تغییرات نمره تاب­‌آوری وابسته به تنظیم هیجان می‌­باشد. نتیجه‌گیری: مداخله آموزش مهارت‌های تنظیم هیجان بر تاب‌­آوری با استفاده از نظریه خودکارآمدی بر روی سربازان تأثیر قابل توجهی دارد.
    کلید واژگان
    خودکارآمدی
    مهارت های تنظیم هیجان
    تاب آوری
    سربازان.
    طب نظامی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2022-04-01
    1401-01-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی شیراز
    مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده بهداشت، گروه ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی شیراز
    دانشگاه علوم پزشکی شیراز
    دانشگاه علوم پزشکی شیراز

    شاپا
    1735-1537
    1735-7667
    URI
    https://dx.doi.org/10.30491/JMM.24.1.1008
    http://militarymedj.ir/article-1-3095-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/911096

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب