تأثیر آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر تاب آوری سربازان بر اساس مدل خودکارآمدی
(ندگان)پدیدآور
جلالی, حمیدنظری, مهینکریمی, مسعودسلطانی, اسماعیلخرمکی, زکیهنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: شناخت عوامل دخیل در میزان تابآوری سربازان و چگونگی تنظیم هیجانات در برابر مسائل و مشکلات دوران سربازی، میتواند باعث پیشگیری از بروز بسیاری از رفتارهای نامطلوب در محیط نظامی و نیز سازگاری بیشتر فرد با محیط شود، لذا این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین تنظیم هیجان و تابآوری و عوامل مؤثر بر آن در سربازان فرماندهی انتظامی شهرستان مرودشت در سال 1399 انجام شد.
روشها: مطالعه حاضر، از نوع پژوهشهای نیمهآزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه کنترل و آزمون، با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی با حجم نمونه 118 نفر )در هر گروه 59 نفر( در سال 1399 در مقرهای انتظامی شهرستان مرودشت انجام شده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای جمعیت شناختی 8 سوالی، تابآوری با 25 سوال، تنظیم شناختی هیجان با 18 سوال و خودکارآمدی 32 سوالی استفاده شد. اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 22 و آزمونهای آماری Chi-square، Pearson correlation، Independent t-test و linear regression تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که نمره خودکارآمدی و تابآوری قبل و بعد از مداخله آموزشیِ مهارتهای تنظیم هیجان بر تابآوری سربازان، در گروه آزمون تفاوت آماری معناداری داشت (0/001P≤)، در حالیکه این تغییرات در گروه کنترل معنادار نبود (0/706=P). درون گروهها، نمره تنظیم هیجانی قبل و بعد از مداخله در گروه کنترل و مداخله تفاوت معناداری را نشان نداد اما میانگین تغییرات در گروه مداخله بیشتر بود. همچنین نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین تابآوری و تنظیم هیجان رابطه همبستگی وجود دارد (0/302r= و 0/002P=) و تحلیل رگرسیون خطی جهت تعیین تأثیر تنظیم هیجان بر تابآوری در دو گروه آزمون و کنترل بعد از مداخله نیز نشان داد که 8 درصد تغییرات نمره تابآوری وابسته به تنظیم هیجان میباشد.
نتیجهگیری: مداخله آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر تابآوری با استفاده از نظریه خودکارآمدی بر روی سربازان تأثیر قابل توجهی دارد.
کلید واژگان
خودکارآمدیمهارت های تنظیم هیجان
تاب آوری
سربازان.
طب نظامی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2022-04-011401-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی شیرازمرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده بهداشت، گروه ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
شاپا
1735-15371735-7667




