نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعامری, محمودfa_IR
dc.contributor.authorبیگدلی راد, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorشاکر, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorعامری, امیرحسینfa_IR
dc.contributor.authorسعادتجو, سید امیرfa_IR
dc.contributor.authorفاطمی, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorضیائی, سید علیfa_IR
dc.date.accessioned1401-04-10T18:05:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-07-01T18:05:31Z
dc.date.available1401-04-10T18:05:30Zfa_IR
dc.date.available2022-07-01T18:05:31Z
dc.date.issued2022-02-20en_US
dc.date.issued1400-12-01fa_IR
dc.date.submitted2021-11-29en_US
dc.date.submitted1400-09-08fa_IR
dc.identifier.citationعامری, محمود, بیگدلی راد, حمید, شاکر, حمید, عامری, امیرحسین, سعادتجو, سید امیر, فاطمی, سعید, ضیائی, سید علی. (1400). پیش‌بینی ایمنی ترافیک با استفاده از روش بهینه‌سازی گروه‌ ذرات و ماشین ‌راهنمای ‌پشتیبان. مهندسی عمران فردوسی, 34(4), 1-14. doi: 10.22067/jfcei.2022.73920.1092fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2022.73920.1092
dc.identifier.urihttps://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_41655.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/903868
dc.description.abstractتصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از آن ‌یکی از چالش‌های کنونی جوامع بشری است که هزینه‌های اقتصادی زیادی را بر اقتصاد کشورها تحمیل نموده است. با توجه به اطلاعات مربوط به ایمنی ترافیک در مطالعات پیشین، تعیین برنامه‌ریزی ایمنی ترافیک با پیش‌بینی افزایش تصادفات رانندگی، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. مدل های شبکه عصبی استفاده شده در این زمینه دارای خلاءهایی همچون ضعف در نقاط با تعداد تصادفات صفر و تفاوت نتایج در هر بار آزمایش می­باشند، در این مطالعه به‌منظور حل مشکلات شبکه عصبی پس انتشار، یک روش جدید که ترکیب بهینه‌سازی گروه­ ذرات و ماشین ­راهنمای ­پشتیبان (PSO-SVM) می­باشد با هم ترکیب می شوند تا به منظور پیش‌بینی ایمنی ترافیک مورد استفاده قرار گیرد. ابتدا عوامل مؤثر بر ایمنی ترافیک و شاخص‌های ارزیابی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرند، سپس مدل پیش‌بینی ایمنی ترافیک توسط بهینه‌سازی گروه­ ذرات و ماشین ­راهنمای ­پشتیبان با­توجه به عوامل مؤثر ایجاد می­شود. در نهایت، داده‌های مربوط به ایمنی ترافیک از سال 1376 تا 1397 برای تحقیق در مورد توانایی پیش‌بینی روش پیشنهادی بکار گرفته می‌شوند. نتایج تجربی نشان می‌دهد که پیش‌بینی ایمنی ترافیک توسط بهینه‌سازی گروه­ ذرات و ماشین ­راهنمای ­پشتیبان برتر از شبکه عصبی پس انتشار است. مقادیر میانگین مطلق خطا برای پیش‌بینی تعداد تصادفات توسط بهینه‌سازی گروه­ ذرات و ماشین ­راهنمای ­پشتیبان و شبکه عصبی پس انتشار به ترتیب مقادیر 0281/0 و 0498/0 را به خود اختصاص دادند. مدل‌های ساخته شده در این مطالعه دارای نوسانات بیشتری نسبت به داده‌های مشاهده می­باشند، بنابراین می‌توان به­منظور تنظیم مدل‌های مذکور، مدل‌های دقیق­تری ایجاد نمود. میزان خطا در مدل های مربوط به تعداد مجروحین کمتر از داده‌های تعداد تصادفات و تلفات می‌باشد، که می‌توان علت این موضوع را به تعداد داده‌های بیشتر مربوط دانست.fa_IR
dc.format.extent927
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران فردوسیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2022.73920.1092
dc.subjectشبکه عصبیfa_IR
dc.subjectبهینه‌سازی گروه‌ ذرات و ماشین ‌راهنمای ‌پشتیبانfa_IR
dc.subjectایمنی ترافیکfa_IR
dc.subjectپس انتشارfa_IR
dc.titleپیش‌بینی ایمنی ترافیک با استفاده از روش بهینه‌سازی گروه‌ ذرات و ماشین ‌راهنمای ‌پشتیبانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران،fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.fa_IR
dc.citation.volume34
dc.citation.issue4
dc.citation.spage1
dc.citation.epage14
nlai.contributor.orcid0000-0002-8052-3252
nlai.contributor.orcid0000-0002-8524-1676
nlai.contributor.orcid0000-0002-3232-6561
nlai.contributor.orcid0000-0001-6179-8181


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد