• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران فردوسی
    • دوره 34, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران فردوسی
    • دوره 34, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش‌بینی ایمنی ترافیک با استفاده از روش بهینه‌سازی گروه‌ ذرات و ماشین ‌راهنمای ‌پشتیبان

    (ندگان)پدیدآور
    عامری, محمودبیگدلی راد, حمیدشاکر, حمیدعامری, امیرحسینسعادتجو, سید امیرفاطمی, سعیدضیائی, سید علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    927.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از آن ‌یکی از چالش‌های کنونی جوامع بشری است که هزینه‌های اقتصادی زیادی را بر اقتصاد کشورها تحمیل نموده است. با توجه به اطلاعات مربوط به ایمنی ترافیک در مطالعات پیشین، تعیین برنامه‌ریزی ایمنی ترافیک با پیش‌بینی افزایش تصادفات رانندگی، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. مدل های شبکه عصبی استفاده شده در این زمینه دارای خلاءهایی همچون ضعف در نقاط با تعداد تصادفات صفر و تفاوت نتایج در هر بار آزمایش می­باشند، در این مطالعه به‌منظور حل مشکلات شبکه عصبی پس انتشار، یک روش جدید که ترکیب بهینه‌سازی گروه­ ذرات و ماشین ­راهنمای ­پشتیبان (PSO-SVM) می­باشد با هم ترکیب می شوند تا به منظور پیش‌بینی ایمنی ترافیک مورد استفاده قرار گیرد. ابتدا عوامل مؤثر بر ایمنی ترافیک و شاخص‌های ارزیابی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرند، سپس مدل پیش‌بینی ایمنی ترافیک توسط بهینه‌سازی گروه­ ذرات و ماشین ­راهنمای ­پشتیبان با­توجه به عوامل مؤثر ایجاد می­شود. در نهایت، داده‌های مربوط به ایمنی ترافیک از سال 1376 تا 1397 برای تحقیق در مورد توانایی پیش‌بینی روش پیشنهادی بکار گرفته می‌شوند. نتایج تجربی نشان می‌دهد که پیش‌بینی ایمنی ترافیک توسط بهینه‌سازی گروه­ ذرات و ماشین ­راهنمای ­پشتیبان برتر از شبکه عصبی پس انتشار است. مقادیر میانگین مطلق خطا برای پیش‌بینی تعداد تصادفات توسط بهینه‌سازی گروه­ ذرات و ماشین ­راهنمای ­پشتیبان و شبکه عصبی پس انتشار به ترتیب مقادیر 0281/0 و 0498/0 را به خود اختصاص دادند. مدل‌های ساخته شده در این مطالعه دارای نوسانات بیشتری نسبت به داده‌های مشاهده می­باشند، بنابراین می‌توان به­منظور تنظیم مدل‌های مذکور، مدل‌های دقیق­تری ایجاد نمود. میزان خطا در مدل های مربوط به تعداد مجروحین کمتر از داده‌های تعداد تصادفات و تلفات می‌باشد، که می‌توان علت این موضوع را به تعداد داده‌های بیشتر مربوط دانست.
    کلید واژگان
    شبکه عصبی
    بهینه‌سازی گروه‌ ذرات و ماشین ‌راهنمای ‌پشتیبان
    ایمنی ترافیک
    پس انتشار

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2022-02-20
    1400-12-01
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران
    دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران
    دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران،
    دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران
    دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
    دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
    دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

    URI
    https://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2022.73920.1092
    https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_41655.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/903868

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب