| dc.contributor.author | تقوی, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | جاویدپور, مرتضی | fa_IR |
| dc.contributor.author | احمدی, شیرین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-01-30T18:27:32Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-04-19T18:27:33Z | |
| dc.date.available | 1401-01-30T18:27:32Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-04-19T18:27:33Z | |
| dc.date.issued | 2021-11-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-08-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | تقوی, حسین, جاویدپور, مرتضی, احمدی, شیرین. (1400). تدوین مدل معادلات ساختاری پیشبینی حس تعلق به مدرسه بر اساس انسجام خانواده با نقش میانجی هوش معنوی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان, 20(8), 865-878. doi: 10.52547/jrums.20.8.865 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-3165 | |
| dc.identifier.issn | 2008-7268 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.52547/jrums.20.8.865 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.rums.ac.ir/article-1-6023-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/897072 | |
| dc.description.abstract | چکیده
زمینه و هدف: حس تعلق به مدرسه به عنوان یک نیاز مهم برای عملکرد خوب دانشآموزان در محیطهای یادگیری تأیید شده است. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل معادلات ساختاری پیشبینی حس تعلق به مدرسه بر اساس انسجام خانواده با نقش میانجی هوش معنوی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داد. تعداد 250 نفر از این افراد به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به صورت آنلاین به پرسشنامههای حس تعلق به مدرسه، هوش معنوی و انسجام خانواده پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی Pearson و مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که حس تعلق به مدرسه با انسجام خانواده (35/0=r، 001/0p<) و هوش معنوی (55/0=r، 001/0p<) ارتباط مثبت و معنیدار دارد. همچنین هوش معنوی با انسجام خانواده ارتباط مثبت و معنیدار داشت (37/0=r، 001/0p<). شاخصهای برازش مدل نیز مسیر انسجام خانواده به حس تعلق به مدرسه را با میانجیگری هوش معنوی تأیید کرد.
نتیجهگیری: بهطور کلی نتایج نشان داد که انسجام خانواده به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با میانجیگری هوش معنوی در حس تعلق به مدرسه نقش دارد. در راستای نتایج بهدست آمده، برگزاری کارگاههای آموزشی مبتنی بر روانشناسی بهبود روابط خانواده و آموزش مهارتهای هوش معنوی به والدین و دانشآموزان راهکاری مفید در جهت افزایش انسجام خانواده و در نتیجه احساس تعلق به مدرسه خواهد بود.
واژههای کلیدی: حس تعلق به مدرسه، هوش معنوی، انسجام خانواده، دانشآموزان، اردبیل | fa_IR |
| dc.format.extent | 411 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.52547/jrums.20.8.865 | |
| dc.subject | حس تعلق به مدرسه | fa_IR |
| dc.subject | هوش معنوی | fa_IR |
| dc.subject | انسجام خانواده | fa_IR |
| dc.subject | دانشآموزان | fa_IR |
| dc.subject | اردبیل | fa_IR |
| dc.subject | روانپزشكي | fa_IR |
| dc.title | تدوین مدل معادلات ساختاری پیشبینی حس تعلق به مدرسه بر اساس انسجام خانواده با نقش میانجی هوش معنوی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399: یک مطالعه توصیفی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 20 | |
| dc.citation.issue | 8 | |
| dc.citation.spage | 865 | |
| dc.citation.epage | 878 | |