نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتقوی, حسینfa_IR
dc.contributor.authorجاویدپور, مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, شیرینfa_IR
dc.date.accessioned1401-01-30T18:27:32Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-04-19T18:27:33Z
dc.date.available1401-01-30T18:27:32Zfa_IR
dc.date.available2022-04-19T18:27:33Z
dc.date.issued2021-11-01en_US
dc.date.issued1400-08-10fa_IR
dc.identifier.citationتقوی, حسین, جاویدپور, مرتضی, احمدی, شیرین. (1400). تدوین مدل معادلات ساختاری پیش‌بینی حس تعلق به مدرسه بر اساس انسجام خانواده با نقش میانجی هوش معنوی در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان, 20(8), 865-878. doi: 10.52547/jrums.20.8.865fa_IR
dc.identifier.issn1735-3165
dc.identifier.issn2008-7268
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.52547/jrums.20.8.865
dc.identifier.urihttp://journal.rums.ac.ir/article-1-6023-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/897072
dc.description.abstractچکیده زمینه و هدف: حس تعلق به مدرسه به عنوان یک نیاز مهم برای عملکرد خوب دانش‌آموزان در محیط‌های یادگیری تأیید شده است. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل معادلات ساختاری پیش­بینی حس تعلق به مدرسه بر اساس انسجام خانواده با نقش میانجی هوش معنوی در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم انجام گرفت. مواد و روش­ها: این مطالعه توصیفی به روش مدل­یابی معادلات ساختاری بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش­آموزان پسر دوره­ متوسطه دوم مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داد. تعداد 250 نفر از این افراد به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت آنلاین به پرسش‌نامه‌های حس تعلق به مدرسه، هوش معنوی و انسجام خانواده پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون­های آماری ضریب همبستگی Pearson و مدل­یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که حس تعلق به مدرسه با انسجام خانواده (35/0=r، 001/0p<) و هوش معنوی (55/0=r، 001/0p<) ارتباط مثبت و معنی­دار دارد. هم­چنین هوش معنوی با انسجام خانواده ارتباط مثبت و معنی­دار داشت (37/0=r، 001/0p<). شاخص­های برازش مدل نیز مسیر انسجام خانواده به حس تعلق به مدرسه را با میانجی­گری هوش معنوی تأیید کرد. نتیجه­گیری: به­طور کلی نتایج نشان داد که انسجام خانواده به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با میانجی‌گری هوش معنوی در حس تعلق به مدرسه نقش دارد. در راستای نتایج به­دست آمده، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مبتنی بر روان­شناسی بهبود روابط خانواده و آموزش مهارت­های هوش معنوی به والدین و دانش­آموزان راه­کاری مفید در جهت افزایش انسجام خانواده و در نتیجه احساس تعلق به مدرسه خواهد بود. واژه­های کلیدی: حس تعلق به مدرسه، هوش معنوی، انسجام خانواده، دانش‌آموزان، اردبیلfa_IR
dc.format.extent411
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی رفسنجانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Rafsanjan University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.52547/jrums.20.8.865
dc.subjectحس تعلق به مدرسهfa_IR
dc.subjectهوش معنویfa_IR
dc.subjectانسجام خانوادهfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزانfa_IR
dc.subjectاردبیلfa_IR
dc.subjectروانپزشكيfa_IR
dc.titleتدوین مدل معادلات ساختاری پیش‌بینی حس تعلق به مدرسه بر اساس انسجام خانواده با نقش میانجی هوش معنوی در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399: یک مطالعه توصیفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue8
dc.citation.spage865
dc.citation.epage878


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد