| dc.contributor.author | امینی, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | گودرزی, محمود | fa_IR |
| dc.contributor.author | شاغیبی, شعله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-01-30T17:44:30Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-04-19T17:44:30Z | |
| dc.date.available | 1401-01-30T17:44:30Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-04-19T17:44:30Z | |
| dc.date.issued | 2021-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | امینی, محمد, گودرزی, محمود, شاغیبی, شعله. (1400). مقایسه اثر بخشی آموزش زوج درمانی شناختی ـ رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی در زنان باردار. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 29(3), 233-244. doi: 10.30699/ajnmc.29.3.233 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.29.3.233 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2258-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/895293 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: دوران بارداری با تغییرات جسمانی و روان شناختی بسیاری همراه است. بنابراین زنان باردار ممکن است با مسائل و مشکلات زیادی ازجمله کاهش عملکرد جنسی مواجه باشند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش زوج درمانی شناختی-رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی در زنان باردار انجام شد.
روش کار: بدین منظور طی یک پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل، از بین جامعه آماری (زنان باردار نخستزا) با لحاظ نمودن ملاکهای ورود به پژوهش، به شیوه نمونه گیری در دسترس ۶۰ نفر انتخاب و به شیوه تصادفی ساده در سه گروه ۲۰ نفره (دو گروه مداخله و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. در ادامه در طی ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای، به یک گروه مداخله آموزش شناختی-رفتاری و به گروه دیگر مدل EIS آموزش داده شد، در حالی که گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها در پیشآزمون-پسآزمون، پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۳ در سطح معناداری ۰/۰۵ تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که هر دو رویکرد شناختی-رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی و خرده مقیاسهای آن (میل جنسی، برانگیختگی جنسی، رطوبت مهبلی، ارگاسم، رضایت جنسی، مقاربت دردناک) مؤثر هستند (۰/۰۵<P) و بین اثر بخشی آنها در این زمینه تفاوت وجود دارد. مدل EIS با میانگین و انحرافمعیار ۱/۸۵± ۲۴/۰۸ نسبت به رویکرد شناختی-رفتاری با میانگین و انحراف ۱/۱± ۱۷/۵۸ تأثیر بیشتری بر عملکرد جنسی داشت.
نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت با وجود تفاوت بین دو رویکرد شناختی-رفتاری و مدل EIS هردو در زمینه عملکرد جنسی و خرده مقیاسهای آن مؤثر هستند اما با توجه به اثربخشی بیشتر مدلEIS میتوان از آن در دوران بارداری به عنوان روش کارآمدتر در کنار سایر مراقبتها استفاد کرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 927 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.29.3.233 | |
| dc.subject | زنان باردار | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد جنسی | fa_IR |
| dc.subject | رویکرد شناختی- رفتاری | fa_IR |
| dc.subject | مدل EIS | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | مقایسه اثر بخشی آموزش زوج درمانی شناختی ـ رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی در زنان باردار | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد تمام، گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 233 | |
| dc.citation.epage | 244 | |