نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامینی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorگودرزی, محمودfa_IR
dc.contributor.authorشاغیبی, شعلهfa_IR
dc.date.accessioned1401-01-30T17:44:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-04-19T17:44:30Z
dc.date.available1401-01-30T17:44:30Zfa_IR
dc.date.available2022-04-19T17:44:30Z
dc.date.issued2021-09-01en_US
dc.date.issued1400-06-10fa_IR
dc.identifier.citationامینی, محمد, گودرزی, محمود, شاغیبی, شعله. (1400). مقایسه اثر بخشی آموزش زوج درمانی شناختی ـ رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی در زنان باردار. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 29(3), 233-244. doi: 10.30699/ajnmc.29.3.233fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.29.3.233
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2258-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/895293
dc.description.abstractمقدمه: دوران بارداری با تغییرات جسمانی و روان‌ شناختی بسیاری همراه است. بنابراین زنان باردار ممکن است با مسائل و مشکلات زیادی ازجمله کاهش عملکرد جنسی مواجه باشند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش زوج‌ درمانی شناختی-رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی در زنان باردار انجام شد. روش کار: بدین منظور طی یک پژوهش نیمه‌ تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل، از بین جامعه آماری (زنان باردار نخست‌زا) با لحاظ‌ نمودن ملاک‌های ‌ورود به پژوهش، به شیوه نمونه گیری در دسترس ۶۰ نفر انتخاب و به شیوه تصادفی ساده در سه گروه ۲۰ نفره (دو گروه مداخله و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. در ادامه در طی ۸ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای، به یک گروه مداخله آموزش شناختی-رفتاری و به گروه دیگر مدل EIS آموزش داده شد، در حالی که گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورد استفاده برای جمع‌آوری داده‌ها ‌در پیش‌آزمون-پس‌آزمون، پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان بود. داده‌ها ‌با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۳ در سطح معناداری ۰/۰۵ تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها ‌نشان داد که هر دو رویکرد شناختی-رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی و خرده‌ مقیاس‌های ‌آن (میل جنسی، برانگیختگی جنسی، رطوبت مهبلی، ارگاسم، رضایت جنسی، مقاربت دردناک) مؤثر هستند (۰/۰۵<P) و بین اثر بخشی آنها در این زمینه تفاوت وجود دارد. مدل EIS با میانگین و انحراف‌معیار ۱/۸۵± ۲۴/۰۸ نسبت به رویکرد شناختی-رفتاری با میانگین و انحراف ۱/۱± ۱۷/۵۸ تأثیر بیشتری بر عملکرد جنسی داشت. نتیجه گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت با وجود تفاوت بین دو رویکرد شناختی-رفتاری و مدل EIS هردو در زمینه عملکرد جنسی و خرده‌ مقیاس‌های ‌آن مؤثر هستند اما با توجه به اثربخشی بیشتر مدلEIS می‌توان از آن در دوران بارداری به عنوان روش کارآمدتر در کنار سایر مراقبت‌ها استفاد کرد.fa_IR
dc.format.extent927
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.29.3.233
dc.subjectزنان باردارfa_IR
dc.subjectعملکرد جنسیfa_IR
dc.subjectرویکرد شناختی- رفتاریfa_IR
dc.subjectمدل EISfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleمقایسه اثر بخشی آموزش زوج درمانی شناختی ـ رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی در زنان باردارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد تمام، گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌ پزشکی کردستان، سنندج، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue3
dc.citation.spage233
dc.citation.epage244


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد