مقایسه اثر بخشی آموزش زوج درمانی شناختی ـ رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی در زنان باردار
(ندگان)پدیدآور
امینی, محمدگودرزی, محمودشاغیبی, شعلهنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: دوران بارداری با تغییرات جسمانی و روان شناختی بسیاری همراه است. بنابراین زنان باردار ممکن است با مسائل و مشکلات زیادی ازجمله کاهش عملکرد جنسی مواجه باشند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش زوج درمانی شناختی-رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی در زنان باردار انجام شد.
روش کار: بدین منظور طی یک پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل، از بین جامعه آماری (زنان باردار نخستزا) با لحاظ نمودن ملاکهای ورود به پژوهش، به شیوه نمونه گیری در دسترس ۶۰ نفر انتخاب و به شیوه تصادفی ساده در سه گروه ۲۰ نفره (دو گروه مداخله و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. در ادامه در طی ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای، به یک گروه مداخله آموزش شناختی-رفتاری و به گروه دیگر مدل EIS آموزش داده شد، در حالی که گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها در پیشآزمون-پسآزمون، پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۳ در سطح معناداری ۰/۰۵ تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که هر دو رویکرد شناختی-رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی و خرده مقیاسهای آن (میل جنسی، برانگیختگی جنسی، رطوبت مهبلی، ارگاسم، رضایت جنسی، مقاربت دردناک) مؤثر هستند (۰/۰۵
کلید واژگان
زنان باردارعملکرد جنسی
رویکرد شناختی- رفتاری
مدل EIS
پرستاری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-09-011400-06-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایراناستادیار، گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
استاد تمام، گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران




