| dc.contributor.author | مشعلچی, حمیده | fa_IR |
| dc.contributor.author | پلارک, فردوس | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهدوی کیان, سمیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | ماه ور, طیبه | fa_IR |
| dc.contributor.author | عبدالوند, امین | fa_IR |
| dc.contributor.author | حبیبی مقدم, مرتضی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-01-30T17:44:29Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-04-19T17:44:29Z | |
| dc.date.available | 1401-01-30T17:44:29Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-04-19T17:44:29Z | |
| dc.date.issued | 2021-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مشعلچی, حمیده, پلارک, فردوس, مهدوی کیان, سمیه, ماه ور, طیبه, عبدالوند, امین, حبیبی مقدم, مرتضی. (1400). بررسی تأثیر روش منتورشیپ بر میزان عزتنفس، اضطراب و مهارتهای بالینی دانشجویان رشته فوریتهای پزشکی- یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 29(3), 210-219. doi: 10.30699/ajnmc.29.3.210 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.29.3.210 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2226-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/895291 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: مدل منتورشیپ یکی از مهمترین جنبههای آموزش در رشتههای علوم پزشکی است و بخش عمدهای از تربیت افراد با کفایت را تشکیل میدهد، لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر به کارگیری روش منتورشیپ بر میزان عزت نفس، اضطراب و یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی انجام شد.
روش ها: این مطالعه یک مطالعه کارآزمایی بالینی بود که 24 دانشجو آقا و سال آخر رشته کاردانی فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دزفول ابتدا به روش در دسترس وارد مطالعه شدند سپس به روش تصادفی به 8 گروه سه نفره تقسیم شدند و به صوررت تصادفی 4 گروه(مداخله) توسط منتورشیپ و 4 گروه (کنترل) توسط مدرس و عضو هیات علمی، تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد عزت نفس کوپر، پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر و پرسشنامه مهارت های بالینی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه20 و با استفاده از آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار، و فراوانی) و تحلیلی(تی زوجی و مستقل و آزمون کای۲( کای اسکوئر)) مورد بررسی قرار گرفتند
نتایج: در این مطالعه 8/70 % دانشجویان (17 نفر) دارای معدل 15 تا 17 بودند و 21 سال داشتند، همچنین میانگین نمره عزت نفس(001/0P<)، اضطراب(001/0P<) و مهارتهای بالینی(001/0P<) قبل و بعد از آموزش بالینی تفاوت معنیداری داشت به طوریکه میانگین عزت نفس، اضطراب و مهارت های بالینی دانشجویان قبل آموزش بالینی12/37، 29/90 و29/112 بود و بعد از آن به ترتیب 92/46، 50/70 و 136 بود
نتیجه گیری: بعد از استفاده طرح منتورشیپ، افزایش مهارت های بالینی، کاهش اضطراب و افزایش عزت نفس دانشجویان مشاهده شد. لذا ضروری است یک برنامه آموزش بالینی تدوین گردد که مسیر رشد علمی جهت کسب توانایی های بالینی فراهم گردد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 450 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.29.3.210 | |
| dc.subject | آموزش بالینی | fa_IR |
| dc.subject | منتورشیپ | fa_IR |
| dc.subject | عزت نفس | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | مهارت | fa_IR |
| dc.subject | دانشجو | fa_IR |
| dc.subject | فوریتهای پزشکی | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیر روش منتورشیپ بر میزان عزتنفس، اضطراب و مهارتهای بالینی دانشجویان رشته فوریتهای پزشکی- یک مطالعه کارآزمایی بالینی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی ، دزفول، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کمیته تحقیقات دانشجویی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 210 | |
| dc.citation.epage | 219 | |