نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمشعلچی, حمیدهfa_IR
dc.contributor.authorپلارک, فردوسfa_IR
dc.contributor.authorمهدوی کیان, سمیهfa_IR
dc.contributor.authorماه ور, طیبهfa_IR
dc.contributor.authorعبدالوند, امینfa_IR
dc.contributor.authorحبیبی مقدم, مرتضیfa_IR
dc.date.accessioned1401-01-30T17:44:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-04-19T17:44:29Z
dc.date.available1401-01-30T17:44:29Zfa_IR
dc.date.available2022-04-19T17:44:29Z
dc.date.issued2021-09-01en_US
dc.date.issued1400-06-10fa_IR
dc.identifier.citationمشعلچی, حمیده, پلارک, فردوس, مهدوی کیان, سمیه, ماه ور, طیبه, عبدالوند, امین, حبیبی مقدم, مرتضی. (1400). بررسی تأثیر روش منتورشیپ بر میزان عزت‌نفس، اضطراب و مهارت‌های بالینی دانشجویان رشته فوریت‌های پزشکی- یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 29(3), 210-219. doi: 10.30699/ajnmc.29.3.210fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.29.3.210
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2226-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/895291
dc.description.abstractمقدمه: مدل منتورشیپ یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آموزش در رشته‌های علوم پزشکی است و بخش عمده‌ای از تربیت افراد با کفایت را تشکیل می‌دهد، لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر به کارگیری روش منتورشیپ بر میزان عزت نفس، اضطراب و یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی انجام شد. روش ها: این مطالعه یک مطالعه کارآزمایی بالینی بود که 24 دانشجو آقا و سال آخر رشته کاردانی فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دزفول ابتدا به روش در دسترس وارد مطالعه شدند سپس به روش تصادفی به 8 گروه سه نفره تقسیم شدند و به صوررت تصادفی 4 گروه(مداخله) توسط منتورشیپ و 4 گروه (کنترل) توسط مدرس و عضو هیات علمی، تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد عزت نفس کوپر، پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر و پرسشنامه مهارت های بالینی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه20 و با استفاده از آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار، و فراوانی) و تحلیلی(تی زوجی و مستقل و آزمون کای۲( کای اسکوئر)) مورد بررسی قرار گرفتند نتایج: در این مطالعه  8/70 % دانشجویان (17 نفر) دارای معدل 15 تا 17  بودند و 21 سال داشتند، همچنین میانگین نمره عزت نفس(001/0‌P<)، اضطراب(001/0‌P<) و مهارت‌های بالینی(001/0‌P<) قبل و بعد از آموزش بالینی تفاوت معنی‌داری داشت به طوریکه میانگین عزت نفس، اضطراب و مهارت های بالینی دانشجویان قبل آموزش بالینی12/37، 29/90 و29/112  بود و بعد از آن به ترتیب 92/46، 50/70 و 136 بود نتیجه گیری: بعد از استفاده طرح منتورشیپ، افزایش مهارت های بالینی، کاهش اضطراب و افزایش عزت نفس دانشجویان مشاهده شد. لذا ضروری است یک برنامه آموزش بالینی تدوین گردد که مسیر رشد علمی جهت کسب توانایی های بالینی فراهم گردد.fa_IR
dc.format.extent450
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.29.3.210
dc.subjectآموزش بالینیfa_IR
dc.subjectمنتورشیپfa_IR
dc.subjectعزت‌ نفسfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectمهارتfa_IR
dc.subjectدانشجوfa_IR
dc.subjectفوریت‌های پزشکیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر روش منتورشیپ بر میزان عزت‌نفس، اضطراب و مهارت‌های بالینی دانشجویان رشته فوریت‌های پزشکی- یک مطالعه کارآزمایی بالینیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌ پزشکی دزفول، دزفول، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی ، دزفول، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکمیته تحقیقات دانشجویی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌ پزشکی دزفول، دزفول، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue3
dc.citation.spage210
dc.citation.epage219


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد