بررسی تأثیر روش منتورشیپ بر میزان عزتنفس، اضطراب و مهارتهای بالینی دانشجویان رشته فوریتهای پزشکی- یک مطالعه کارآزمایی بالینی
(ندگان)پدیدآور
مشعلچی, حمیدهپلارک, فردوسمهدوی کیان, سمیهماه ور, طیبهعبدالوند, امینحبیبی مقدم, مرتضینوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: مدل منتورشیپ یکی از مهمترین جنبههای آموزش در رشتههای علوم پزشکی است و بخش عمدهای از تربیت افراد با کفایت را تشکیل میدهد، لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر به کارگیری روش منتورشیپ بر میزان عزت نفس، اضطراب و یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی انجام شد.
روش ها: این مطالعه یک مطالعه کارآزمایی بالینی بود که 24 دانشجو آقا و سال آخر رشته کاردانی فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دزفول ابتدا به روش در دسترس وارد مطالعه شدند سپس به روش تصادفی به 8 گروه سه نفره تقسیم شدند و به صوررت تصادفی 4 گروه(مداخله) توسط منتورشیپ و 4 گروه (کنترل) توسط مدرس و عضو هیات علمی، تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد عزت نفس کوپر، پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر و پرسشنامه مهارت های بالینی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه20 و با استفاده از آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار، و فراوانی) و تحلیلی(تی زوجی و مستقل و آزمون کای۲( کای اسکوئر)) مورد بررسی قرار گرفتند
نتایج: در این مطالعه 8/70 % دانشجویان (17 نفر) دارای معدل 15 تا 17 بودند و 21 سال داشتند، همچنین میانگین نمره عزت نفس(001/0P
کلید واژگان
آموزش بالینیمنتورشیپ
عزت نفس
اضطراب
مهارت
دانشجو
فوریتهای پزشکی
پرستاری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-09-011400-06-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایرانگروه پرستاری، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی ، دزفول، ایران
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
کمیته تحقیقات دانشجویی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران




