نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپورخرمشاهی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorتیموری, سعیدfa_IR
dc.date.accessioned1401-01-30T17:44:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-04-19T17:44:29Z
dc.date.available1401-01-30T17:44:28Zfa_IR
dc.date.available2022-04-19T17:44:29Z
dc.date.issued2021-09-01en_US
dc.date.issued1400-06-10fa_IR
dc.identifier.citationپورخرمشاهی, مریم, تیموری, سعید. (1400). تأثیر نقاشی بر تنظیم هیجان، اضطراب و سلول‌های خونی (CBC) کودکان مبتلابه سرطان بیمارستان دکتر شیخ مشهد 1399. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 29(3), 201-209. doi: 10.30699/ajnmc.29.3.201fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.29.3.201
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2229-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/895290
dc.description.abstractمقدمه: تشخیص بیماری سرطان می‌تواند استرس‌های روان‌شناختی قابل‌ توجهی برای فرد و خانواده‌اش ایجاد کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد حمایت اجتماعی با متغیرهای ایمنی سلولی و برخی متغیرهای شمارش سلول‌های خون دارای رابطه مثبت و معنی‌دار است. کودک با ابزاری چون نقاشی، همه مسائل زندگی خود را به تجربه در آورده، خود می‌آزماید و خویشتن را بنا می‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی نقاشی بر تنظیم شناختی هیجان، اضطراب و سلول‌های خونی (CBC) کودکان ۷ تا ۱۲ سال مبتلا به سرطان صورت گرفت. روش کار: این پژوهش از تاریخ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به مدت ۲ ماه انجام گردید.روش پژوهش نیمه‌ آزمایشی با طرح پیش‌ آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از بین ۴۳ کودک ۷ تا ۱۲ ساله مبتلا به سرطان که به بیمارستان دکتر شیخ مشهد مراجعه کرده بودند و داوطلب همکاری با پژوهش بودند، ۳۰ نفر با توجه به ملاک‌های ورود و خروج انتخاب و به‌ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس نقاشی‌ درمانی آزاد در آزمودنی‌های گروه آزمایش اجرا شد. از پرسشنامه‌های تنظیم هیجان گارنفسکی و همکاران (۲۰۰۱)، مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (SCAS) و آزمایش شمارش سلول خونی برای جمع‌آوری داده‌ها در پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. جهت تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها نیز از آزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که نقاشی‌درمانی بر تنظیم هیجان (۲۹۳/۸F=؛ ۰/۰۰۱=P)، اضطراب (۱۳۵/۳F=؛ ۰/۰۰۱=P)، آزمایش شمارش سلول‌های خونی در WBC(۱۳/۲F=؛ ۰/۰۰۱=P) و در میزان پلاکت (۱۵۲/۷۷F=؛ ۰/۰۰۱=P)، در کودکان مبتلا به سرطان مؤثر است. اجرای نقاشی‌درمانی مؤلفه‌های تنظیم هیجان و شمارش سلول‌های خونی را افزایش و مؤلفه‌های اضطراب را کاهش می‌دهد. نتیجه گیری: هدف کلی نقاشی درمانگران این است که مراجع را قادر سازند با استفاده از ابزار نقاشی در محیطی سالم و امن در خود رشد و تحول ایجاد کند؛ بنابراین در این برنامه به کودکان بیمار فرصت داده می‌شود تا افکار و احساسات خود را بیان کند و با دیگران ارتباط برقرار نمایند. با توجه به یافته‌های پژوهش از این‌ رویکرد می‌توان در کار با کودکان بیمار مبتلا به سرطان در مراکز مشاوره، بیمارستان‌ها و مدارس استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent416
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.29.3.201
dc.subjectنقاشی آزادfa_IR
dc.subjectتنظیم هیجانfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectشمارش سلول‌های خونیfa_IR
dc.subjectکودکان مبتلا به سرطانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر نقاشی بر تنظیم هیجان، اضطراب و سلول‌های خونی (CBC) کودکان مبتلابه سرطان بیمارستان دکتر شیخ مشهد 1399fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمرور سیستماتیکfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت‌جام، خراسان رضوی، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت‌جام، خراسان رضوی، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue3
dc.citation.spage201
dc.citation.epage209


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد