نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکدخدایی, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorضیائی, سید علیfa_IR
dc.contributor.authorشاد, روزبهfa_IR
dc.date.accessioned1401-01-30T15:47:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-04-19T15:47:42Z
dc.date.available1401-01-30T15:47:42Zfa_IR
dc.date.available2022-04-19T15:47:42Z
dc.date.issued2021-12-22en_US
dc.date.issued1400-10-01fa_IR
dc.date.submitted2021-11-29en_US
dc.date.submitted1400-09-08fa_IR
dc.identifier.citationکدخدایی, مسعود, ضیائی, سید علی, شاد, روزبه. (1400). اولویت‌بندی استراتژی‌های کنترل تراکم ترافیک در کلان‌شهرها مطالعۀ موردی شهر مشهد. مهندسی عمران فردوسی, 34(3), 81-97. doi: 10.22067/jfcei.2022.73919.1091fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2022.73919.1091
dc.identifier.urihttps://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_41598.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/891476
dc.description.abstractافزایش تراکم ترافیک در معابر شهری اثرات منفی زیان‌باری نظیر افزایش آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت و افزایش نارضایتی کاربران راه را در پی خواهد داشت. استراتژی‎های کلی کنترل تراکم ترافیک را می‌توان به سه بخش تقسیم نمود که عبارتند از ایجاد محدودۀ ممنوعۀ تردد، طرح تردد نوبتی و قیمت‎گذاری تراکم ترافیک. در پژوهش حاضر، استراتژی‌های مذکور بااستفاده از روش ترکیبی دلفی و فرآیند تحلیل شبکه‎ای (ANP) اولویت‌بندی گردیدند. کلان‎شهر مشهد نیز به‌عنوان مطالعۀ موردی در این تحقیق انتخاب شد. براساس نتایج به‌دست آمده، استراتژی قیمت­گذاری تراکم ترافیک با کسب امتیاز 484/0 به‌عنوان بهترین استراتژی کنترل تراکم ترافیک در کلان‌شهرها شناخته شد. استراتژی‌های طرح تردد نوبتی و ایجاد محدودۀ ممنوعۀ تردد نیز با اختلاف بسیار اندکی به‌ترتیب اولویت‎های دوم و سوم را کسب کردند. شاخص‌های هزینۀ سفر، استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی و تردد خودروهای تک‌سرنشین نیز به‌ترتیب به‌عنوان مهم‌ترین شاخص‎های مؤثر در ارزیابی و اولویت‌بندی استراتژی‌های کنترل تراکم ترافیک شناخته شدند.fa_IR
dc.format.extent676
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران فردوسیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2022.73919.1091
dc.subjectکنترل تراکم ترافیکfa_IR
dc.subjectقیمت‌گذاری تراکم ترافیکfa_IR
dc.subjectحمل‌و‌نقل شهریfa_IR
dc.subjectروش دلفیfa_IR
dc.subjectفرآیند تحلیل شبکه‌ای (ANP)fa_IR
dc.titleاولویت‌بندی استراتژی‌های کنترل تراکم ترافیک در کلان‌شهرها مطالعۀ موردی شهر مشهدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.fa_IR
dc.citation.volume34
dc.citation.issue3
dc.citation.spage81
dc.citation.epage97
nlai.contributor.orcid0000-0003-1445-4452


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد