اولویتبندی استراتژیهای کنترل تراکم ترافیک در کلانشهرها مطالعۀ موردی شهر مشهد
(ندگان)پدیدآور
کدخدایی, مسعودضیائی, سید علیشاد, روزبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
افزایش تراکم ترافیک در معابر شهری اثرات منفی زیانباری نظیر افزایش آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت و افزایش نارضایتی کاربران راه را در پی خواهد داشت. استراتژیهای کلی کنترل تراکم ترافیک را میتوان به سه بخش تقسیم نمود که عبارتند از ایجاد محدودۀ ممنوعۀ تردد، طرح تردد نوبتی و قیمتگذاری تراکم ترافیک. در پژوهش حاضر، استراتژیهای مذکور بااستفاده از روش ترکیبی دلفی و فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) اولویتبندی گردیدند. کلانشهر مشهد نیز بهعنوان مطالعۀ موردی در این تحقیق انتخاب شد. براساس نتایج بهدست آمده، استراتژی قیمتگذاری تراکم ترافیک با کسب امتیاز 484/0 بهعنوان بهترین استراتژی کنترل تراکم ترافیک در کلانشهرها شناخته شد. استراتژیهای طرح تردد نوبتی و ایجاد محدودۀ ممنوعۀ تردد نیز با اختلاف بسیار اندکی بهترتیب اولویتهای دوم و سوم را کسب کردند. شاخصهای هزینۀ سفر، استفاده از حملونقل عمومی و تردد خودروهای تکسرنشین نیز بهترتیب بهعنوان مهمترین شاخصهای مؤثر در ارزیابی و اولویتبندی استراتژیهای کنترل تراکم ترافیک شناخته شدند.
کلید واژگان
کنترل تراکم ترافیکقیمتگذاری تراکم ترافیک
حملونقل شهری
روش دلفی
فرآیند تحلیل شبکهای (ANP)
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-12-221400-10-01
سازمان پدید آورنده
گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.




