• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران فردوسی
    • دوره 34, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران فردوسی
    • دوره 34, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اولویت‌بندی استراتژی‌های کنترل تراکم ترافیک در کلان‌شهرها مطالعۀ موردی شهر مشهد

    (ندگان)پدیدآور
    کدخدایی, مسعودضیائی, سید علیشاد, روزبه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    676.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    افزایش تراکم ترافیک در معابر شهری اثرات منفی زیان‌باری نظیر افزایش آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت و افزایش نارضایتی کاربران راه را در پی خواهد داشت. استراتژی‎های کلی کنترل تراکم ترافیک را می‌توان به سه بخش تقسیم نمود که عبارتند از ایجاد محدودۀ ممنوعۀ تردد، طرح تردد نوبتی و قیمت‎گذاری تراکم ترافیک. در پژوهش حاضر، استراتژی‌های مذکور بااستفاده از روش ترکیبی دلفی و فرآیند تحلیل شبکه‎ای (ANP) اولویت‌بندی گردیدند. کلان‎شهر مشهد نیز به‌عنوان مطالعۀ موردی در این تحقیق انتخاب شد. براساس نتایج به‌دست آمده، استراتژی قیمت­گذاری تراکم ترافیک با کسب امتیاز 484/0 به‌عنوان بهترین استراتژی کنترل تراکم ترافیک در کلان‌شهرها شناخته شد. استراتژی‌های طرح تردد نوبتی و ایجاد محدودۀ ممنوعۀ تردد نیز با اختلاف بسیار اندکی به‌ترتیب اولویت‎های دوم و سوم را کسب کردند. شاخص‌های هزینۀ سفر، استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی و تردد خودروهای تک‌سرنشین نیز به‌ترتیب به‌عنوان مهم‌ترین شاخص‎های مؤثر در ارزیابی و اولویت‌بندی استراتژی‌های کنترل تراکم ترافیک شناخته شدند.
    کلید واژگان
    کنترل تراکم ترافیک
    قیمت‌گذاری تراکم ترافیک
    حمل‌و‌نقل شهری
    روش دلفی
    فرآیند تحلیل شبکه‌ای (ANP)

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2021-12-22
    1400-10-01
    سازمان پدید آورنده
    گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
    گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
    گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

    URI
    https://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2022.73919.1091
    https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_41598.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/891476

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب