نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتیموری, زهراfa_IR
dc.contributor.authorهاشمی, سید عباسfa_IR
dc.contributor.authorامیری, هادیfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T18:39:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T18:39:29Z
dc.date.available1400-12-14T18:39:29Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T18:39:29Z
dc.date.issued2021-10-23en_US
dc.date.issued1400-08-01fa_IR
dc.date.submitted2020-06-14en_US
dc.date.submitted1399-03-25fa_IR
dc.identifier.citationتیموری, زهرا, هاشمی, سید عباس, امیری, هادی. (1400). تدوین مدل کیفی عوامل اثرگذار بر قیمت‎گذاری کیفیت اطلاعات حسابداری در ایران. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی, 28(3), 435-459. doi: 10.22059/acctgrev.2020.303615.1008380fa_IR
dc.identifier.issn2645-8020
dc.identifier.issn2645-8039
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/acctgrev.2020.303615.1008380
dc.identifier.urihttps://acctgrev.ut.ac.ir/article_84151.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/891118
dc.description.abstractهدف: هدف پژوهش پیش‌رو، ارائه مدلی مناسب برای شناسایی و دسته‌بندی عوامل تأثیر‌گذار بر قیمت‌گذاری کیفیت اطلاعات حسابداری در ایران و بیان راهکارهایی برای بهبود نقش اطلاعات حسابداری در بازار سرمایه است. روش: در این پژوهش از روش تحلیل مضمونی و ابزار مصاحبه استفاده شده است و به همین منظور تعداد 17 مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با متخصصان و صاحب‌نظران در حوزه بازار سرمایه انجام‌ شده ‌است. به‌منظور اطمینان از کیفیت پژوهش، فرایند اعتبارسنجی نیز در مراحل کدگذاری، تحلیل و تدوین مدل، صورت‌ گرفت. یافته‌ها: پس از شناسایی 21 عامل اثرگذار بر ارزیابی کیفیت گزارش‌های مالی از طریق مصاحبه با سرمایه‌گذاران، با توجه به این عوامل، راهکارهایی برای بهبود وضعیت قیمت‌گذاری کیفیت اطلاعات حسابداری در ایران، بر مبنای نقش هر ‌یک از عناصر فعال در بازار سرمایه، مطرح شد. در نهایت یافته‌های پژوهش در قالب مدل کیفی ترسیم و ارائه شد. نتیجه‌گیری: سهمی که هر سرمایه‌گذار در فرایند کسب اطلاعات برای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی به گزارش‌های حسابداری می‌دهد، به هدف سرمایه‌گذاری، سطح دانش مالی و درصد مالکیت وی بستگی دارد. انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران خُردی که برای خرید سهام، از افق بلندمدت و دانش مالی کافی برخوردارند، کیفیت اطلاعات حسابداری را تحت تأثیر عوامل گوناگونی قیمت‌گذاری کنند. چهار گروه شرایط بازار سرمایه، وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور، ویژگی‌های خاص واحد تجاری و سویه‌های رفتاری سرمایه‌گذاران را می‌توان منشأ عوامل تأثیرگذار بر قیمت‌گذاری کیفیت اطلاعات حسابداری در ‌نظر‌ گرفت. قانون‌گذاران، دست‌اندرکاران تهیه گزارش‌های مالی و سرمایه‌گذاران، به‌عنوان عناصر اصلی بازار سرمایه، می‌توانند به‌کمک راهکارهای مختلفی که در این پژوهش ارائه شده است، در راستای بهبود وضعیت قیمت‌گذاری کیفیت اطلاعات حسابداری در ایران گام‌ بردارند.fa_IR
dc.format.extent441
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehranen_US
dc.relation.ispartofبررسی‏‌های حسابداری و حسابرسیfa_IR
dc.relation.ispartofAccounting and Auditing Reviewen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/acctgrev.2020.303615.1008380
dc.subjectقیمت‌گذاری اطلاعات حسابداریfa_IR
dc.subjectکیفیت اطلاعات حسابداریfa_IR
dc.subjectتحلیل مضمونیfa_IR
dc.subjectوضعیت اقتصادیfa_IR
dc.subjectسویه‌های رفتاری سرمایه‌گذارانfa_IR
dc.titleتدوین مدل کیفی عوامل اثرگذار بر قیمت‎گذاری کیفیت اطلاعات حسابداری در ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.fa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue3
dc.citation.spage435
dc.citation.epage459
nlai.contributor.orcid0000-0001-7063-4541


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد