توسعه حسابداری در دانشگاههای ایران
(ندگان)پدیدآور
پیری سقرلو, مهدیتحریری, دکتر آرشحجازی, رضواننوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: این پژوهش با هدف درک بیشتر پیدایش و توسعه حسابداری دانشگاهی در ایران و نقشی که دانشگاههای ایران در این خصوص ایفا کردهاند، اجرا شده است. همچنین، ضمن مقایسه گسترش تدریس حسابداری دانشگاهی ایران با کشورهای منطقه، در خصوص تأثیر دانشگاهیان و دانشگاههای ایالات متحده آمریکا و انگلستان در رشته حسابداری دانشگاهی ایران بحث شده است.روش: روش پژوهش حاضر کیفی (تاریخ شفاهی با رویکرد تحلیل محتوا)، پارادایم آن تفسیری و از لحاظ هدف اکتشافی است. روش گردآوری دادهها، مصاحبه غیرساختارمند با خبرگانی بود که در پیدایش و توسعه رشته حسابداری، نقش مهمی ایفا کردهاند. برای اجرای پژوهش حاضر، این مراحل طی شده است: تدوین پرسشهای پژوهش، گردآوری دادهها، رمزگذاری دادهها، یادداشتبرداریهای تحلیلی، ثبت اندیشهها و تفسیر دادهها، نگارش و تدوین تاریخچه مستند توسعه حسابداری دانشگاهی در ایران.یافتهها: نتایج به شکلگیری شبکه ارتباطی میان مقولهها انجامید که در این شبکه، 30 مقوله اصلی در ارتباط با توسعه آموزش حسابداری در دانشگاههای ایران شناسایی و تبیین شد.نتیجهگیری: حسابداری نوین محصول دانشگاه است و این نقشآفرینی در ایران، از زمان ایجاد دورههای تحصیلات تکمیلی پُررنگتر شده است. نتایج پژوهش گویای این است که بهطورکلی 30 عامل در ترسیم چهره فعلی حسابداری دانشگاهی در ایران نقش داشتهاند. خبرگان معتقدند آموزش و پژوهش حسابداری دانشگاهی در ایران، وامدار کشورهای غربی، بهخصوص آمریکا و انگلستان است و در مقایسه با کشورهای همسایه منطقه، از کمیت و کیفیت بیشتری برخوردار است.
کلید واژگان
آموزش حسابداریدانشگاههای ایران
تاریخ شفاهی
ایالات متحده آمریکا و کشورهای منطقه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-10-231400-08-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.استادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.
استاد، گروه حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
شاپا
2645-80202645-8039




