| dc.contributor.author | ابراهیمتبار گردرودباری, اسفندیار | fa_IR |
| dc.contributor.author | عمادیان, سیده علیا | fa_IR |
| dc.contributor.author | میرزائیان, بهرام | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-14T17:14:45Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-05T17:14:45Z | |
| dc.date.available | 1400-12-14T17:14:45Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-05T17:14:45Z | |
| dc.date.issued | 2021-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-07-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (2021). EBNESINA, 23(3), 43-51. doi: 10.22034/23.3.43 | en_US |
| dc.identifier.issn | 1735-9503 | |
| dc.identifier.issn | 2645-4653 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/23.3.43 | |
| dc.identifier.uri | http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-981-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/886906 | |
| dc.description.abstract | زمینه و اهداف: دوران نوجوانی با احساسهای متناقض، تحریکات فیزیولوژیکی و عواطفی پرتنش همراه است و تعارضهای گوناگونی در رابطه والد- نوجوان ایجاد میشود. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه کلاسهای آموزش خانواده بر پیوند والدینی و رفتارهای پرخطر نوجوانان است.
روش بررسی: در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه شاهد، تعداد 30 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان بابل در سال تحصیلی 99-1398 دارای رفتارهای پرخطر و مادرانشان با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه آموزش خانواده را طی ۸ جلسه 120 دقیقهای به صورت هفتگی دریافت نمود. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه پیوند والدینی و پرسشنامه رفتارهای پرخطر در هر دو گروه اجرا شد. دادهها از طریق آزمون کوواریانس مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد که برنامه کلاسهای آموزش خانواده موجب افزایش پیوند والدینی و کاهش رفتارهای پرخطر نوجوانان شده است (0.001>p).
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد که از برنامه کلاسهای آموزش خانواده میتوان در جهت بهبود مشکلات نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر استفاده کرد.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 313 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | ادارهی بهداشت، امداد و درمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران | en_US |
| dc.relation.ispartof | EBNESINA | en_US |
| dc.relation.ispartof | ابن سينا | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/23.3.43 | |
| dc.subject | خانواده | fa_IR |
| dc.subject | برنامههای آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | رفتارهای پرخطر | fa_IR |
| dc.subject | نوجوانان | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی برنامه آموزش خانواده بر پیوند والدینی و رفتارهای پرخطر نوجوانان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | تحقیقی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 23 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 43 | |
| dc.citation.epage | 51 | |