اثربخشی برنامه آموزش خانواده بر پیوند والدینی و رفتارهای پرخطر نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
ابراهیمتبار گردرودباری, اسفندیارعمادیان, سیده علیامیرزائیان, بهرامنوع مدرک
Textتحقیقی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و اهداف: دوران نوجوانی با احساسهای متناقض، تحریکات فیزیولوژیکی و عواطفی پرتنش همراه است و تعارضهای گوناگونی در رابطه والد- نوجوان ایجاد میشود. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه کلاسهای آموزش خانواده بر پیوند والدینی و رفتارهای پرخطر نوجوانان است.
روش بررسی: در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه شاهد، تعداد 30 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان بابل در سال تحصیلی 99-1398 دارای رفتارهای پرخطر و مادرانشان با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه آموزش خانواده را طی ۸ جلسه 120 دقیقهای به صورت هفتگی دریافت نمود. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه پیوند والدینی و پرسشنامه رفتارهای پرخطر در هر دو گروه اجرا شد. دادهها از طریق آزمون کوواریانس مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد که برنامه کلاسهای آموزش خانواده موجب افزایش پیوند والدینی و کاهش رفتارهای پرخطر نوجوانان شده است (0.001>p).
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد که از برنامه کلاسهای آموزش خانواده میتوان در جهت بهبود مشکلات نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر استفاده کرد.
کلید واژگان
خانوادهبرنامههای آموزشی
رفتارهای پرخطر
نوجوانان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-10-011400-07-09
ناشر
ادارهی بهداشت، امداد و درمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایراناستادیار گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
استادیار گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی
شاپا
1735-95032645-4653




