نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتقدیسی, آمنهfa_IR
dc.contributor.authorرنجبر, اناهیتاfa_IR
dc.contributor.authorاکبری, حسینfa_IR
dc.contributor.authorاعظمی, ساراfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T16:27:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T16:27:29Z
dc.date.available1400-12-14T16:27:29Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T16:27:29Z
dc.date.issued2021-12-01en_US
dc.date.issued1400-09-10fa_IR
dc.identifier.citationتقدیسی, آمنه, رنجبر, اناهیتا, اکبری, حسین, اعظمی, سارا. (1400). بررسی فراوانی شکایت های مربوط به قصورات دندانپزشکان و دندانسازان ارجاع شده به نظام پزشکی شهرستان کاشان طی سال های 98-1387. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 25(6), 12-12.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4192-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/885438
dc.description.abstractمقدمه : در روند درمان دندانپزشک، گاه نتایج و عوارض درمان به همراه عدم موفقیت دندانپزشک در برقراری ارتباط حرفه ای صحیح با بیمار، می تواند منجر به نارضایتی و  شکایت از دندانپزشک گردد. هدف از این مطالعه ارائه تصویری از قصورهای دندانپزشکی در شهرکاشان می باشد. مواد و روش ها : در این مطالعه توصیفی – مقطعی تمامی پرونده های مربوط به شکایات از دندانپزشکان و دندانسازان شهرستان کاشان طی سال های 1387-1398 مورد بررسی قرار گرفت. چک لیست مطالعه شامل متغیرهای مربوط به شاکی(سن،جنس،مدرک تحصیلی) و متغیرهای مربوط به درمانگر(،جنس، سطح تحصیلات ، نوع مرکز درمانی) ، نوع درمان ارائه شده و متغیر های مربوط به شکایت( علت شکایت ، نوع قصور، نتیجه قصور) تهیه  و تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها توسط SPSS-22 و با استفاده از آزمون های آماری کای اسکویر و دقیق فیشر برای متغیرهای کیفی و آزمون های t و آنالیز واریانس برای متغیرهای کمی انجام شد. یافته ها: در بین 52 پرونده شکایت، در 25(48%) پرونده رای بر قصور درمانگر داده شده بود. میانگین سنی شاکیان 77/10±9/42 سال و 29 نفر(8/55 %) از آنان ، زن بودند. دندانپزشکان مرد (7/82 %) بیشتر از زنان در پرونده ها حضور داشتند.  فراوانی شکایات به ترتیب مربوط به: دندانپزشکان عمومی (75%)، دندانسازان(17%) و متخصصین دندانپزشکی(8%) بود. 5/86 % شکایات در ارتباط با مراکز خصوصی و 5/13 % مربوط به مراکز  دولتی بودند. بیشترین علت شکایات، نارضایتی از نحوه درمان درمانگر(2/96 %) و بیشترین فراوانی قصورات، از نوع عدم مهارت(7/32 %) بوده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که یکی از مهم ترین علل شکایت از شاغلین حرفه دندانپزشکی، عدم ارتباط مناسب  بین بیمار و دندانپزشک است و با افزایش مهارت و دانش و بهبود مهارت های ارتباطی با بیمار میتوان مانع طرح بسیاری از شکایت ها شد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectقصور پزشکیfa_IR
dc.subjectدندانپزشکیfa_IR
dc.subjectدندانپزشکی قانونیfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleبررسی فراوانی شکایت های مربوط به قصورات دندانپزشکان و دندانسازان ارجاع شده به نظام پزشکی شهرستان کاشان طی سال های 98-1387fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue6
dc.citation.spage12
dc.citation.epage12


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد