بررسی فراوانی شکایت های مربوط به قصورات دندانپزشکان و دندانسازان ارجاع شده به نظام پزشکی شهرستان کاشان طی سال های 98-1387
(ندگان)پدیدآور
تقدیسی, آمنهرنجبر, اناهیتااکبری, حسیناعظمی, سارا
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه : در روند درمان دندانپزشک، گاه نتایج و عوارض درمان به همراه عدم موفقیت دندانپزشک در برقراری ارتباط حرفه ای صحیح با بیمار، می تواند منجر به نارضایتی و شکایت از دندانپزشک گردد. هدف از این مطالعه ارائه تصویری از قصورهای دندانپزشکی در شهرکاشان می باشد.
مواد و روش ها : در این مطالعه توصیفی – مقطعی تمامی پرونده های مربوط به شکایات از دندانپزشکان و دندانسازان شهرستان کاشان طی سال های 1387-1398 مورد بررسی قرار گرفت. چک لیست مطالعه شامل متغیرهای مربوط به شاکی(سن،جنس،مدرک تحصیلی) و متغیرهای مربوط به درمانگر(،جنس، سطح تحصیلات ، نوع مرکز درمانی) ، نوع درمان ارائه شده و متغیر های مربوط به شکایت( علت شکایت ، نوع قصور، نتیجه قصور) تهیه و تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها توسط SPSS-22 و با استفاده از آزمون های آماری کای اسکویر و دقیق فیشر برای متغیرهای کیفی و آزمون های t و آنالیز واریانس برای متغیرهای کمی انجام شد.
یافته ها: در بین 52 پرونده شکایت، در 25(48%) پرونده رای بر قصور درمانگر داده شده بود. میانگین سنی شاکیان 77/10±9/42 سال و 29 نفر(8/55 %) از آنان ، زن بودند. دندانپزشکان مرد (7/82 %) بیشتر از زنان در پرونده ها حضور داشتند. فراوانی شکایات به ترتیب مربوط به: دندانپزشکان عمومی (75%)، دندانسازان(17%) و متخصصین دندانپزشکی(8%) بود. 5/86 % شکایات در ارتباط با مراکز خصوصی و 5/13 % مربوط به مراکز دولتی بودند. بیشترین علت شکایات، نارضایتی از نحوه درمان درمانگر(2/96 %) و بیشترین فراوانی قصورات، از نوع عدم مهارت(7/32 %) بوده است.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که یکی از مهم ترین علل شکایت از شاغلین حرفه دندانپزشکی، عدم ارتباط مناسب بین بیمار و دندانپزشک است و با افزایش مهارت و دانش و بهبود مهارت های ارتباطی با بیمار میتوان مانع طرح بسیاری از شکایت ها شد.
کلید واژگان
قصور پزشکیدندانپزشکی
دندانپزشکی قانونی
عمومى
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2021-12-011400-09-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانشاپا
1029-78552008-9821



