• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 25, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 25, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی فراوانی شکایت های مربوط به قصورات دندانپزشکان و دندانسازان ارجاع شده به نظام پزشکی شهرستان کاشان طی سال های 98-1387

    (ندگان)پدیدآور
    تقدیسی, آمنهرنجبر, اناهیتااکبری, حسیناعظمی, سارا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه : در روند درمان دندانپزشک، گاه نتایج و عوارض درمان به همراه عدم موفقیت دندانپزشک در برقراری ارتباط حرفه ای صحیح با بیمار، می تواند منجر به نارضایتی و  شکایت از دندانپزشک گردد. هدف از این مطالعه ارائه تصویری از قصورهای دندانپزشکی در شهرکاشان می باشد. مواد و روش ها : در این مطالعه توصیفی – مقطعی تمامی پرونده های مربوط به شکایات از دندانپزشکان و دندانسازان شهرستان کاشان طی سال های 1387-1398 مورد بررسی قرار گرفت. چک لیست مطالعه شامل متغیرهای مربوط به شاکی(سن،جنس،مدرک تحصیلی) و متغیرهای مربوط به درمانگر(،جنس، سطح تحصیلات ، نوع مرکز درمانی) ، نوع درمان ارائه شده و متغیر های مربوط به شکایت( علت شکایت ، نوع قصور، نتیجه قصور) تهیه  و تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها توسط SPSS-22 و با استفاده از آزمون های آماری کای اسکویر و دقیق فیشر برای متغیرهای کیفی و آزمون های t و آنالیز واریانس برای متغیرهای کمی انجام شد. یافته ها: در بین 52 پرونده شکایت، در 25(48%) پرونده رای بر قصور درمانگر داده شده بود. میانگین سنی شاکیان 77/10±9/42 سال و 29 نفر(8/55 %) از آنان ، زن بودند. دندانپزشکان مرد (7/82 %) بیشتر از زنان در پرونده ها حضور داشتند.  فراوانی شکایات به ترتیب مربوط به: دندانپزشکان عمومی (75%)، دندانسازان(17%) و متخصصین دندانپزشکی(8%) بود. 5/86 % شکایات در ارتباط با مراکز خصوصی و 5/13 % مربوط به مراکز  دولتی بودند. بیشترین علت شکایات، نارضایتی از نحوه درمان درمانگر(2/96 %) و بیشترین فراوانی قصورات، از نوع عدم مهارت(7/32 %) بوده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که یکی از مهم ترین علل شکایت از شاغلین حرفه دندانپزشکی، عدم ارتباط مناسب  بین بیمار و دندانپزشک است و با افزایش مهارت و دانش و بهبود مهارت های ارتباطی با بیمار میتوان مانع طرح بسیاری از شکایت ها شد.
    کلید واژگان
    قصور پزشکی
    دندانپزشکی
    دندانپزشکی قانونی
    عمومى

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2021-12-01
    1400-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی کاشان

    شاپا
    1029-7855
    2008-9821
    URI
    http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4192-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/885438

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب