نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامامی راد, راستیfa_IR
dc.contributor.authorزنجانی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorحسین‌پور, ساراfa_IR
dc.contributor.authorجوکار, سانازfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T16:27:14Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T16:27:14Z
dc.date.available1400-12-14T16:27:14Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T16:27:14Z
dc.date.issued2021-08-01en_US
dc.date.issued1400-05-10fa_IR
dc.identifier.citationامامی راد, راستی, زنجانی, زهرا, حسین‌پور, سارا, جوکار, ساناز. (1400). بررسی مقایسه‌ای طرحواره‌های هیجانی و ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان بین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان (Self-Harm) با دانشجویان فاقد این رفتارها. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 25(4), 1090-1100.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4419-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/885410
dc.description.abstractسابقه و هدف: رفتار خودآسیب‌رسان به اقدامات عمدی اشاره دارد که فرد بدون قصد خودکشی برای صدمه‌زدن به خود انجام می‌دهد. این مطالعه با هدف مقایسه طرحواره‌های هیجانی و دشواری در تنظیم هیجان بین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان با دانشجویان فاقد این رفتارها، صورت پذیرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، 442 نفر از دانشجویانی که در سال تحصیلی 1400-1399 در دانشگاه علوم پزشکی کاشان مشغول به تحصیل بودند، به‌روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. سپس براساس نقطه برش پرسشنامه آسیب‌به‌خود (SHI)، 52% (90 نفر) از شرکت‌کنندگان در گروه افراد دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان و 48% (83 نفر) در گروه افراد فاقد این رفتارها جای گرفتند. ابزارهای جمع‌آوری ‌اطلاعات در این مطالعه، پرسشنامه اطلاعات ‌جمعیت‌‌شناختی، پرسشنامه آسیب به خود (SHI)، مقیاس طرحواره‌های ‌هیجانی لیهی (LESS) و مقیاس دشواری تنظیم هیجان (DERS) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 استفاده گردید و با توجه به نرمال‌نبودن توزیع داده‌ها از آزمون یومن‌ویتنی (uman-witny) استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که طرحواره‌های ‌هیجانی ساده‌انگاری، نشخوار، احساس ‌گناه، غیر‌قابل‌کنترل‌بودن، سرزنش ‌دیگران و خودآگاهی‌هیجانی در افراد دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان بیشتر رایج بودند و درمقابل، این افراد کمتر باورهایی مطابق با طرحواره‌های ‌هیجانی تأییدطلبی، پذیرش ‌هیجانات و توافق داشتند (01/0 P<) و همچنین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان مشکلات بیشتری در ابعاد مختلف فرآیند‌ تنظیم هیجان (غیر از آگاهی ‌هیجانی)داشتند ( 01/0 P<). نتیجه‌گیری: طرحواره‌های هیجانی ناسازگار و مشکلات در تنظیم هیجان در افراد دارای رفتار خودآسیب‌رسان بیشتر رایج است. بنابراین بهبود مهارت‌های تنظیم ‌هیجانی می‌تواند مانع از بروز این‌گونه رفتارها در افراد‌ شود.fa_IR
dc.format.extent950
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectرفتارهای خودآسیب‌رسانfa_IR
dc.subjectطرحواره‌های هیجانیfa_IR
dc.subjectدشواری در تنظیم هیجانfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleبررسی مقایسه‌ای طرحواره‌های هیجانی و ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان بین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان (Self-Harm) با دانشجویان فاقد این رفتارهاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue4
dc.citation.spage1090
dc.citation.epage1100


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد