| dc.contributor.author | امامی راد, راستی | fa_IR |
| dc.contributor.author | زنجانی, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسینپور, سارا | fa_IR |
| dc.contributor.author | جوکار, ساناز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-14T16:27:14Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-05T16:27:14Z | |
| dc.date.available | 1400-12-14T16:27:14Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-05T16:27:14Z | |
| dc.date.issued | 2021-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | امامی راد, راستی, زنجانی, زهرا, حسینپور, سارا, جوکار, ساناز. (1400). بررسی مقایسهای طرحوارههای هیجانی و ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان بین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیبرسان (Self-Harm) با دانشجویان فاقد این رفتارها. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 25(4), 1090-1100. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1029-7855 | |
| dc.identifier.issn | 2008-9821 | |
| dc.identifier.uri | http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4419-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/885410 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: رفتار خودآسیبرسان به اقدامات عمدی اشاره دارد که فرد بدون قصد خودکشی برای صدمهزدن به خود انجام میدهد. این مطالعه با هدف مقایسه طرحوارههای هیجانی و دشواری در تنظیم هیجان بین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیبرسان با دانشجویان فاقد این رفتارها، صورت پذیرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی، 442 نفر از دانشجویانی که در سال تحصیلی 1400-1399 در دانشگاه علوم پزشکی کاشان مشغول به تحصیل بودند، بهروش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. سپس براساس نقطه برش پرسشنامه آسیببهخود (SHI)، 52% (90 نفر) از شرکتکنندگان در گروه افراد دارای رفتارهای خودآسیبرسان و 48% (83 نفر) در گروه افراد فاقد این رفتارها جای گرفتند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات در این مطالعه، پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه آسیب به خود (SHI)، مقیاس طرحوارههای هیجانی لیهی (LESS) و مقیاس دشواری تنظیم هیجان (DERS) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 26 استفاده گردید و با توجه به نرمالنبودن توزیع دادهها از آزمون یومنویتنی (uman-witny) استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که طرحوارههای هیجانی سادهانگاری، نشخوار، احساس گناه، غیرقابلکنترلبودن، سرزنش دیگران و خودآگاهیهیجانی در افراد دارای رفتارهای خودآسیبرسان بیشتر رایج بودند و درمقابل، این افراد کمتر باورهایی مطابق با طرحوارههای هیجانی تأییدطلبی، پذیرش هیجانات و توافق داشتند (01/0 P<) و همچنین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیبرسان مشکلات بیشتری در ابعاد مختلف فرآیند تنظیم هیجان (غیر از آگاهی هیجانی)داشتند ( 01/0 P<).
نتیجهگیری: طرحوارههای هیجانی ناسازگار و مشکلات در تنظیم هیجان در افراد دارای رفتار خودآسیبرسان بیشتر رایج است. بنابراین بهبود مهارتهای تنظیم هیجانی میتواند مانع از بروز اینگونه رفتارها در افراد شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 950 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Feyz Journal of Kashan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | رفتارهای خودآسیبرسان | fa_IR |
| dc.subject | طرحوارههای هیجانی | fa_IR |
| dc.subject | دشواری در تنظیم هیجان | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | بررسی مقایسهای طرحوارههای هیجانی و ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان بین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیبرسان (Self-Harm) با دانشجویان فاقد این رفتارها | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 25 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 1090 | |
| dc.citation.epage | 1100 | |