بررسی مقایسهای طرحوارههای هیجانی و ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان بین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیبرسان (Self-Harm) با دانشجویان فاقد این رفتارها
(ندگان)پدیدآور
امامی راد, راستیزنجانی, زهراحسینپور, ساراجوکار, سانازنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: رفتار خودآسیبرسان به اقدامات عمدی اشاره دارد که فرد بدون قصد خودکشی برای صدمهزدن به خود انجام میدهد. این مطالعه با هدف مقایسه طرحوارههای هیجانی و دشواری در تنظیم هیجان بین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیبرسان با دانشجویان فاقد این رفتارها، صورت پذیرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی، 442 نفر از دانشجویانی که در سال تحصیلی 1400-1399 در دانشگاه علوم پزشکی کاشان مشغول به تحصیل بودند، بهروش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. سپس براساس نقطه برش پرسشنامه آسیببهخود (SHI)، 52% (90 نفر) از شرکتکنندگان در گروه افراد دارای رفتارهای خودآسیبرسان و 48% (83 نفر) در گروه افراد فاقد این رفتارها جای گرفتند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات در این مطالعه، پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه آسیب به خود (SHI)، مقیاس طرحوارههای هیجانی لیهی (LESS) و مقیاس دشواری تنظیم هیجان (DERS) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 26 استفاده گردید و با توجه به نرمالنبودن توزیع دادهها از آزمون یومنویتنی (uman-witny) استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که طرحوارههای هیجانی سادهانگاری، نشخوار، احساس گناه، غیرقابلکنترلبودن، سرزنش دیگران و خودآگاهیهیجانی در افراد دارای رفتارهای خودآسیبرسان بیشتر رایج بودند و درمقابل، این افراد کمتر باورهایی مطابق با طرحوارههای هیجانی تأییدطلبی، پذیرش هیجانات و توافق داشتند (01/0 P
کلید واژگان
رفتارهای خودآسیبرسانطرحوارههای هیجانی
دشواری در تنظیم هیجان
عمومى
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2021-08-011400-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی کاشاندانشگاه علوم پزشکی کاشان
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
شاپا
1029-78552008-9821




