| dc.contributor.author | میرزایی نژاد, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسینی سالاری, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | فولادی ماهانی, مجید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-14T15:36:47Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-05T15:36:50Z | |
| dc.date.available | 1400-12-14T15:36:47Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-05T15:36:50Z | |
| dc.date.issued | 2022-04-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2021-05-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1400-02-26 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | میرزایی نژاد, حسین, حسینی سالاری, علی, فولادی ماهانی, مجید. (1401). تخمین لحظهای نیروی عمودی تایرها با استفاده از مدل تلفیقی سختافزاری- نرمافزاری. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 54(2), 4-4. doi: 10.22060/mej.2021.20055.7157 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2021.20055.7157 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_4568.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/883279 | |
| dc.description.abstract | بار عمودی لحظهای روی تایر از عوامل مهم و تأثیرگذار بر ایمنی و عملکرد خودرو و سیستمهای کنترل دینامیکی خودرو است. پارامترهای زیادی بر بار عمودی تایر تأثیر میگذارند، ازجمله مهمترین آنها میتوان به جرم خودرو، موقعیت مرکز جرم خودرو همچنین دینامیک و حالتهای خودرو حین مانور اشاره کرد. در این مقاله الگوریتم جدیدی جهت تخمین در لحظه مقدار نیروی عمودی روی تایر در حین مانور توسعه دادهشده است. در گام اول این الگوریتم، دادههای ماژول GPS/IMU و شبکه عصبی مصنوعی به کار گرفتهشده است. الگوریتم پیشنهادی شامل دو بلوک مربوط به دینامیک رول و دینامیک پیچ خودرو است که بهطور موازی و با ساختار چندلایه شبکههای عصبی مصنوعی آموزش داده شدهاند. خروجی بلوکهای شبکه عصبی، توزیع بار استاتیک روی هر تایر خودرو است. در گام دوم الگوریتم، بهمنظور تخمین مقدار انتقال بار حین مانور در خودرو، مدل تلفیقی سختافزاری-نرمافزاری توسعه دادهشده است تا مقدار لحظهای بار عمودی روی هر تایر محاسبه گردد. در این راستا، مدل 9 درجه آزادی خودرو که با تستهای تجربی اعتبارسنجی شده است در هر لحظه صحت مقادیر تخمین زده شده را مورد بررسی قرار میدهد. مقایسه نتایج بدست آمده از مقدار نیروی عمودی لحظهای تایر با استفاده از الگوریتم پیشنهادی و مقدار خروجی شبیهسازی در نرمافزار کارسیم نشاندهنده دقت قابلقبول این روش است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 4522 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2021.20055.7157 | |
| dc.subject | تخمین جرم | fa_IR |
| dc.subject | شبکه عصبی مصنوعی | fa_IR |
| dc.subject | دینامیک رول | fa_IR |
| dc.subject | دینامیک پیچ | fa_IR |
| dc.subject | نیروی عمودی وارده بر تایر | fa_IR |
| dc.subject | دینامیک خودرو | fa_IR |
| dc.subject | سامانه های کنترل خودرو | fa_IR |
| dc.title | تخمین لحظهای نیروی عمودی تایرها با استفاده از مدل تلفیقی سختافزاری- نرمافزاری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید باهنر کرمان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکاه شهید باهنر کرمان | fa_IR |
| dc.contributor.department | شهید باهنر کرمان*مهندسی مکانیک | fa_IR |
| dc.citation.volume | 54 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 4 | |
| dc.citation.epage | 4 | |