• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 54, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 54, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تخمین لحظه‌ای نیروی عمودی تایرها با استفاده از مدل تلفیقی سخت‌افزاری- نرم‌افزاری

    (ندگان)پدیدآور
    میرزایی نژاد, حسینحسینی سالاری, علیفولادی ماهانی, مجید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    4.416 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بار عمودی لحظه‌ای روی تایر از عوامل مهم و تأثیرگذار بر ایمنی و عملکرد خودرو و سیستم‌های کنترل دینامیکی خودرو است. پارامترهای زیادی بر بار عمودی تایر تأثیر می‌گذارند، ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جرم خودرو، موقعیت مرکز جرم خودرو همچنین دینامیک و حالت‌های خودرو حین مانور اشاره کرد. در این مقاله الگوریتم جدیدی جهت تخمین در لحظه مقدار نیروی عمودی روی تایر در حین مانور توسعه داده‌شده است. در گام اول این الگوریتم، داده‌های ماژول GPS/IMU و شبکه عصبی مصنوعی به کار گرفته‌شده است. الگوریتم پیشنهادی شامل دو بلوک مربوط به دینامیک رول و دینامیک پیچ خودرو است که به‌طور موازی و با ساختار چندلایه شبکه‌های عصبی مصنوعی آموزش داده‌ شده‌اند. خروجی بلوک‌های شبکه عصبی، توزیع بار استاتیک روی هر تایر خودرو است. در گام دوم الگوریتم، به‌منظور تخمین مقدار انتقال بار حین مانور در خودرو، مدل تلفیقی سخت‌افزاری-نرم‌افزاری توسعه داده‌شده است تا مقدار لحظه‌ای بار عمودی روی هر تایر محاسبه گردد. در این راستا، مدل 9 درجه آزادی خودرو که با تست‌های تجربی اعتبارسنجی شده است در هر لحظه صحت مقادیر تخمین زده شده را مورد بررسی قرار می‌دهد. مقایسه نتایج بدست آمده از مقدار نیروی عمودی لحظه‌ای تایر با استفاده از الگوریتم پیشنهادی و مقدار خروجی شبیه‌سازی در نرم‌افزار کارسیم نشان‌دهنده دقت قابل‌قبول این روش است.
    کلید واژگان
    تخمین جرم
    شبکه عصبی مصنوعی
    دینامیک رول
    دینامیک پیچ
    نیروی عمودی وارده بر تایر
    دینامیک خودرو
    سامانه های کنترل خودرو

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-04-21
    1401-02-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه شهید باهنر کرمان
    دانشکاه شهید باهنر کرمان
    شهید باهنر کرمان*مهندسی مکانیک

    شاپا
    2008-6032
    2476-3446
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/mej.2021.20055.7157
    https://mej.aut.ac.ir/article_4568.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/883279

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب