نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorغفاری, علیfa_IR
dc.contributor.authorنیسی مینایی, سمیرfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T15:36:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T15:36:44Z
dc.date.available1400-12-14T15:36:41Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T15:36:44Z
dc.date.issued2022-04-21en_US
dc.date.issued1401-02-01fa_IR
dc.date.submitted2021-06-23en_US
dc.date.submitted1400-04-02fa_IR
dc.identifier.citationغفاری, علی, نیسی مینایی, سمیر. (1401). طراحی مسیر مانور تعویض خط در وضعیت اضطراری، مبتنی بر عملکرد راننده‌ ماهر. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 54(2), 1-1. doi: 10.22060/mej.2021.20198.7191fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2021.20198.7191
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_4601.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/883276
dc.description.abstractتعویض خط در سرعت‏های بالا، در شرایط که امکان بروز حادثه، یک مانور راهبردی جهت اجتناب از برخورد است. در این شرایط، به دلیل زمان کوتاه انجام مانور، سرعت تصمیم‏گیری و انتخاب مسیر از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله، براساس عملکرد راننده‌ ماهر در شرایط مشابه، مسیر مناسب و سیستم کنترلی متناسب با آن، با هدف پایداری خودرو و اجتناب از برخورد طراحی شده است. برای این منظور، با استفاده از مدل دینامیکی خودرو و نوع رفتار راننده، مسیرهای احتمالی شناسایی و با‌ آموزش یک سیستم عصبی محدوده‌ قابل پیمایش مسیر حرکت با تمرکز بر حفظ قیود پایداری خودرو مشخص و مسیر نهایی محاسبه شده است. جهت هدایت خودرو از یک کنترل‌کننده‌ ترکیبی، شامل: معادلات رفتاری راننده با یک شبکه‌ عصبی پوششی و دو کنترل‌کننده‌ تناسبی-مشتقی استفاده شده است. مهم‌ترین نوآوری‌های این روش، شامل: طراحی هم‌زمان مسیرهای پایدار و در عین حال، حفظ قیود هندسی و حجم کم محاسبات در سیستم کنترلی و طراحی مسیر به منظور استفاده در شرایط اضطراری است. برای صحت‏سنجی سیستم کنترلی طراحی شده در شرایط وجود عدم قطعیت در ضریب اصطکاک جاده‌ای در دو حالت جاده خشک و لغزنده، از نرم‌‏افزار کارسیم و سیمولینک متلب استفاده شده است. نتایج حاصل از شبیه‌سازی‌ها نشان می‏دهد که سیستم کنترلی توانسته در شرایط مختلف سرعتی و اصطکاک جاده‏ای، خودرو را هدایت کرده، مسیر را به خوبی تعقیب کند.fa_IR
dc.format.extent3885
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2021.20198.7191
dc.subjectاجتناب از برخوردfa_IR
dc.subjectالگوبرداری از رانندهfa_IR
dc.subjectتعویض خطfa_IR
dc.subjectخودروی خودرانfa_IR
dc.subjectطراحی مسیرfa_IR
dc.subjectسامانه های کنترل خودروfa_IR
dc.titleطراحی مسیر مانور تعویض خط در وضعیت اضطراری، مبتنی بر عملکرد راننده‌ ماهرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه مهندسی مکانیک، آزمایشگاه سیستم‌های پیشرفته کنترلی خودرو، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی،fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترا، گروه مهندسی مکانیک، آزمایشگاه سیستم‌های پیشرفته کنترلی خودرو، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدینfa_IR
dc.citation.volume54
dc.citation.issue2
dc.citation.spage1
dc.citation.epage1


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد