| dc.contributor.author | غفاری, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | نیسی مینایی, سمیر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-14T15:36:41Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-05T15:36:44Z | |
| dc.date.available | 1400-12-14T15:36:41Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-05T15:36:44Z | |
| dc.date.issued | 2022-04-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2021-06-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1400-04-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | غفاری, علی, نیسی مینایی, سمیر. (1401). طراحی مسیر مانور تعویض خط در وضعیت اضطراری، مبتنی بر عملکرد راننده ماهر. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 54(2), 1-1. doi: 10.22060/mej.2021.20198.7191 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2021.20198.7191 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_4601.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/883276 | |
| dc.description.abstract | تعویض خط در سرعتهای بالا، در شرایط که امکان بروز حادثه، یک مانور راهبردی جهت اجتناب از برخورد است. در این شرایط، به دلیل زمان کوتاه انجام مانور، سرعت تصمیمگیری و انتخاب مسیر از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله، براساس عملکرد راننده ماهر در شرایط مشابه، مسیر مناسب و سیستم کنترلی متناسب با آن، با هدف پایداری خودرو و اجتناب از برخورد طراحی شده است. برای این منظور، با استفاده از مدل دینامیکی خودرو و نوع رفتار راننده، مسیرهای احتمالی شناسایی و با آموزش یک سیستم عصبی محدوده قابل پیمایش مسیر حرکت با تمرکز بر حفظ قیود پایداری خودرو مشخص و مسیر نهایی محاسبه شده است. جهت هدایت خودرو از یک کنترلکننده ترکیبی، شامل: معادلات رفتاری راننده با یک شبکه عصبی پوششی و دو کنترلکننده تناسبی-مشتقی استفاده شده است. مهمترین نوآوریهای این روش، شامل: طراحی همزمان مسیرهای پایدار و در عین حال، حفظ قیود هندسی و حجم کم محاسبات در سیستم کنترلی و طراحی مسیر به منظور استفاده در شرایط اضطراری است. برای صحتسنجی سیستم کنترلی طراحی شده در شرایط وجود عدم قطعیت در ضریب اصطکاک جادهای در دو حالت جاده خشک و لغزنده، از نرمافزار کارسیم و سیمولینک متلب استفاده شده است. نتایج حاصل از شبیهسازیها نشان میدهد که سیستم کنترلی توانسته در شرایط مختلف سرعتی و اصطکاک جادهای، خودرو را هدایت کرده، مسیر را به خوبی تعقیب کند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 3885 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2021.20198.7191 | |
| dc.subject | اجتناب از برخورد | fa_IR |
| dc.subject | الگوبرداری از راننده | fa_IR |
| dc.subject | تعویض خط | fa_IR |
| dc.subject | خودروی خودران | fa_IR |
| dc.subject | طراحی مسیر | fa_IR |
| dc.subject | سامانه های کنترل خودرو | fa_IR |
| dc.title | طراحی مسیر مانور تعویض خط در وضعیت اضطراری، مبتنی بر عملکرد راننده ماهر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه مهندسی مکانیک، آزمایشگاه سیستمهای پیشرفته کنترلی خودرو، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترا، گروه مهندسی مکانیک، آزمایشگاه سیستمهای پیشرفته کنترلی خودرو، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین | fa_IR |
| dc.citation.volume | 54 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 1 | |