• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 54, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 54, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی مسیر مانور تعویض خط در وضعیت اضطراری، مبتنی بر عملکرد راننده‌ ماهر

    (ندگان)پدیدآور
    غفاری, علینیسی مینایی, سمیر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    3.794 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تعویض خط در سرعت‏های بالا، در شرایط که امکان بروز حادثه، یک مانور راهبردی جهت اجتناب از برخورد است. در این شرایط، به دلیل زمان کوتاه انجام مانور، سرعت تصمیم‏گیری و انتخاب مسیر از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله، براساس عملکرد راننده‌ ماهر در شرایط مشابه، مسیر مناسب و سیستم کنترلی متناسب با آن، با هدف پایداری خودرو و اجتناب از برخورد طراحی شده است. برای این منظور، با استفاده از مدل دینامیکی خودرو و نوع رفتار راننده، مسیرهای احتمالی شناسایی و با‌ آموزش یک سیستم عصبی محدوده‌ قابل پیمایش مسیر حرکت با تمرکز بر حفظ قیود پایداری خودرو مشخص و مسیر نهایی محاسبه شده است. جهت هدایت خودرو از یک کنترل‌کننده‌ ترکیبی، شامل: معادلات رفتاری راننده با یک شبکه‌ عصبی پوششی و دو کنترل‌کننده‌ تناسبی-مشتقی استفاده شده است. مهم‌ترین نوآوری‌های این روش، شامل: طراحی هم‌زمان مسیرهای پایدار و در عین حال، حفظ قیود هندسی و حجم کم محاسبات در سیستم کنترلی و طراحی مسیر به منظور استفاده در شرایط اضطراری است. برای صحت‏سنجی سیستم کنترلی طراحی شده در شرایط وجود عدم قطعیت در ضریب اصطکاک جاده‌ای در دو حالت جاده خشک و لغزنده، از نرم‌‏افزار کارسیم و سیمولینک متلب استفاده شده است. نتایج حاصل از شبیه‌سازی‌ها نشان می‏دهد که سیستم کنترلی توانسته در شرایط مختلف سرعتی و اصطکاک جاده‏ای، خودرو را هدایت کرده، مسیر را به خوبی تعقیب کند.
    کلید واژگان
    اجتناب از برخورد
    الگوبرداری از راننده
    تعویض خط
    خودروی خودران
    طراحی مسیر
    سامانه های کنترل خودرو

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-04-21
    1401-02-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    استاد، گروه مهندسی مکانیک، آزمایشگاه سیستم‌های پیشرفته کنترلی خودرو، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی،
    دانشجوی دکترا، گروه مهندسی مکانیک، آزمایشگاه سیستم‌های پیشرفته کنترلی خودرو، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین

    شاپا
    2008-6032
    2476-3446
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/mej.2021.20198.7191
    https://mej.aut.ac.ir/article_4601.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/883276

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب