طراحی مسیر مانور تعویض خط در وضعیت اضطراری، مبتنی بر عملکرد راننده ماهر
(ندگان)پدیدآور
غفاری, علینیسی مینایی, سمیرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تعویض خط در سرعتهای بالا، در شرایط که امکان بروز حادثه، یک مانور راهبردی جهت اجتناب از برخورد است. در این شرایط، به دلیل زمان کوتاه انجام مانور، سرعت تصمیمگیری و انتخاب مسیر از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله، براساس عملکرد راننده ماهر در شرایط مشابه، مسیر مناسب و سیستم کنترلی متناسب با آن، با هدف پایداری خودرو و اجتناب از برخورد طراحی شده است. برای این منظور، با استفاده از مدل دینامیکی خودرو و نوع رفتار راننده، مسیرهای احتمالی شناسایی و با آموزش یک سیستم عصبی محدوده قابل پیمایش مسیر حرکت با تمرکز بر حفظ قیود پایداری خودرو مشخص و مسیر نهایی محاسبه شده است. جهت هدایت خودرو از یک کنترلکننده ترکیبی، شامل: معادلات رفتاری راننده با یک شبکه عصبی پوششی و دو کنترلکننده تناسبی-مشتقی استفاده شده است. مهمترین نوآوریهای این روش، شامل: طراحی همزمان مسیرهای پایدار و در عین حال، حفظ قیود هندسی و حجم کم محاسبات در سیستم کنترلی و طراحی مسیر به منظور استفاده در شرایط اضطراری است. برای صحتسنجی سیستم کنترلی طراحی شده در شرایط وجود عدم قطعیت در ضریب اصطکاک جادهای در دو حالت جاده خشک و لغزنده، از نرمافزار کارسیم و سیمولینک متلب استفاده شده است. نتایج حاصل از شبیهسازیها نشان میدهد که سیستم کنترلی توانسته در شرایط مختلف سرعتی و اصطکاک جادهای، خودرو را هدایت کرده، مسیر را به خوبی تعقیب کند.
کلید واژگان
اجتناب از برخوردالگوبرداری از راننده
تعویض خط
خودروی خودران
طراحی مسیر
سامانه های کنترل خودرو
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2022-04-211401-02-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
استاد، گروه مهندسی مکانیک، آزمایشگاه سیستمهای پیشرفته کنترلی خودرو، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی،دانشجوی دکترا، گروه مهندسی مکانیک، آزمایشگاه سیستمهای پیشرفته کنترلی خودرو، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین
شاپا
2008-60322476-3446




