• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 54, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 54, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی عددی سه‌بعدی تاثیر کانال‌های همگرا واگرا روی عملکرد پیل سوختی اکسید جامد

    (ندگان)پدیدآور
    برجی, مهدیحسامی, هانیهرضاپور, جواد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.719 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نقش مهم صفحات دو‌قطبی در پیل سوختی اکسید جامد، توزیع یکنواخت واکنش دهنده‌ها به مکان‌های انجام واکنش، جمع آوری جریان و جداسازی هر سلول از سلول دیگر است. بنابراین عملکرد یک پیل سوختی اکسید جامد به‌شدت وابسته به کانال‌های عبور جریان هوا و سوخت می‌باشد. در راستای بررسی چگونگی تاثیر هندسه کانال‌های جریان هوا و سوخت روی عملکرد، چگالی جریان و توان، نتایج شبیه‌سازی برای ارزیابی عملکرد دو نوع پیل سوختی با کانال‌های مستقیم و کانال‌های همگرا واگرا بحث شده‌اند. در این تحقیق یک مدل سه‌بعدی از پیل سوختی اکسید جامد صفحه‌ای حمایت شده توسط آند با سوخت هیدروکربنی ارائه شده‌است. نتایج نشان می‌دهد که اختلاف فشار بین کانال‌های همگرا واگرا سبب تولید جریان عرضی در کانال‌ها و دندانه‌ها برای توزیع بهتر واکنش‌دهنده‌ها در پیل سوختی با کانال‌های همگرا واگرا می‌گردد. این سرعت عرضی سبب افزایش 6 درصدی مصرف سوخت در پیل با کانال‌های همگرا واگرا نسبت به پیل با کانال‌های مستقیم معمولی در ولتاژ عملکردی 7/0 ولت می‌شود اما به‌دلیل کاهش مساحت کانال‌های این پیل نسبت به پیل معمولی، چگالی جریان در این پیل 10 درصد کمتر از پیل با کانال‌های مستقیم است. در ولتاژهای عملکردی پایین‌تر از 55/0 ولت، پیل سوختی با کانال‌های مستقیم به علت چگالی جریان، توان و مصرف سوخت بالاتر عملکرد بهتری نسبت به پیل سوختی با کانال‌های همگرا واگرا دارد.
    کلید واژگان
    پیل سوختی اکسید جامد
    کانال های همگرا واگرا
    طراحی صفحات دوقطبی
    جریان عرضی
    انرژی های تجدیدپذیر
    پیل های سوختی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2022-05-22
    1401-03-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    مکانیک، دانشکده مکانیک، دانشگاه آزاد لاهیجان، ایران، لاهیجان
    مهندسی مکانیک، دانشکده فنی، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران، لاهیجان، ایران
    مهندسی مکانیک، دانشکده فنی، دانشگاه آزاد لاهیجان، ایران، لاهیجان

    شاپا
    2008-6032
    2476-3446
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/mej.2021.20214.7193
    https://mej.aut.ac.ir/article_4599.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/883257

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب