| dc.contributor.author | سلیمانی, ابراهیم | fa_IR |
| dc.contributor.author | علومی, سید امیر عباس | fa_IR |
| dc.contributor.author | قشقایی, آزاده | fa_IR |
| dc.contributor.author | زندیان, شهریار | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-14T15:15:29Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-05T15:15:29Z | |
| dc.date.available | 1400-12-14T15:15:29Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-05T15:15:29Z | |
| dc.date.issued | 2021-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سلیمانی, ابراهیم, علومی, سید امیر عباس, قشقایی, آزاده, زندیان, شهریار. (1400). بررسی تأثیر استفاده از سیستم جذبی بر عملکرد واحد گازی آلستوم در نیروگاه سیکل ترکیبی یزد. نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران, 10(2), 26-33. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-2344 | |
| dc.identifier.issn | 10 | |
| dc.identifier.uri | http://ieijqp.ir/article-1-795-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/882572 | |
| dc.description.abstract | یکی از مشکلات اساسی کشور ما در فصول گرم سال، کمبود برق میباشد. با توجه به این مشکل و همچنین افزایش روزافزون مصرف انرژی و اهمیت آن، بهینه سازی سیستمهای تولید قدرت و تلاش برای افزایش بازدهی آنها و رفع کمبودها، امری بسیار مهم و ضروری میباشد. پژوهش حاضر با مدلسازی و شبیه سازی مولد گازی G13 آلستوم[1] نیروگاه سیکل ترکیبی یزد در نرم افزار ترموفلو، به بررسی تأثیر کاربرد سیستم جذبی بر عملکرد واحد از جمله توان تولیدی و راندمان، با توجه به خصوصیات منحصر به فرد نیروگاه و همچنین شرایط اقلیمی شهر یزد پرداخته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که با استفاده از سیستم جذبی دمای هوای ورودی به کمپرسور به میزان 20 کاهش مییابد که موجب افزایش توان تولیدی به میزان 38/20% نسبت به حالت ساده و بدون انجام خنککاری میشود. این سیستم همچنین باعث بهبود راندمان واحد مذکور به میزان 88/1% نسبت به حالت ساده میشود. در این تحقیق همچنین شبیهسازی سیستم فاگ که در حال حاضر در مولد مذکور مورد استفاده قرار دارد؛ انجام شده که نتایج حاصل نشان از افزایش بیشتر توان در سیستم جذبی نسبت به سیستم فاگ به میزان 32/5% میباشد. در ادامه جهت اعتبارسنجی و اطمینان از صحت عملکرد مدل شبیهسازی شده، نتایج حاصل با مقادیر واقعی در حالت حداکثر بار[2] و شرایط محیطی مختلف و همچنین مقادیر موجود در اسناد و مدارک مولد G13 نیروگاه یزد مقایسه شده است. یکی از نوآوریهای پژوهش حاضر استفاده از حرارت خروجی واحد کرافت میباشد که در حال حاضر محصولات حاصل از احتراق این مولد به محیط اطراف داده میشود. در صورت استفاده از این سیستم شاهد بهبود راندمان واحد کرافت، راندمان کلی نیروگاه و همچنین کاهش انتشار آلایندههای زیست محیطی به محیط خواهیم بود که این امر به تنهایی از هزینههای بسیار زیاد اجتماعی جلوگیری میکند.
[1] Alstom
[2] BASE LOAD | fa_IR |
| dc.format.extent | 623 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن مهندسی بهره وری صنعت برق ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Electric Industry Journal of Quality and Productivity | en_US |
| dc.subject | چیلر جذبی | fa_IR |
| dc.subject | سیکل تبرید | fa_IR |
| dc.subject | ترموفلو | fa_IR |
| dc.subject | نیروگاه سیکل ترکیبی یزد | fa_IR |
| dc.subject | واحد آلستوم | fa_IR |
| dc.subject | واحد کرافت | fa_IR |
| dc.subject | مکانیک | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیر استفاده از سیستم جذبی بر عملکرد واحد گازی آلستوم در نیروگاه سیکل ترکیبی یزد | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | شرکت مدیریت تولید برق، نیروگاه سیکل ترکیبی ، یزد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی، گروه مهندسی مکانیک، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | شرکت مدیریت تولید برق، نیروگاه سیکل ترکیبی ، یزد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | شرکت مدیریت تولید برق، نیروگاه سیکل ترکیبی ، یزد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 26 | |
| dc.citation.epage | 33 | |