• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر استفاده از سیستم جذبی بر عملکرد واحد گازی آلستوم در نیروگاه سیکل ترکیبی یزد

    (ندگان)پدیدآور
    سلیمانی, ابراهیمعلومی, سید امیر عباسقشقایی, آزادهزندیان, شهریار
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    623.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از مشکلات اساسی کشور ما در فصول گرم سال، کمبود برق می­باشد. با توجه به این مشکل و همچنین افزایش روزافزون مصرف انرژی و اهمیت آن، بهینه سازی سیستم­های تولید قدرت و تلاش برای افزایش بازده­ی آنها و رفع کمبودها، امری بسیار مهم و ضروری می­باشد. پژوهش حاضر با مدل­سازی و شبیه سازی مولد‌ گازی G13 آلستوم[1] نیروگاه سیکل ترکیبی یزد در نرم افزار ترموفلو، به بررسی تأثیر کاربرد سیستم جذبی بر عملکرد واحد از جمله توان تولیدی و راندمان، با توجه به خصوصیات منحصر به فرد نیروگاه و همچنین شرایط اقلیمی شهر یزد پرداخته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می­دهد که با استفاده از سیستم جذبی دمای هوای ورودی به کمپرسور به میزان 20 کاهش می­یابد که موجب افزایش توان تولیدی به میزان 38/20% نسبت به حالت ساده و بدون انجام خنک­کاری می­شود. این سیستم همچنین باعث بهبود راندمان واحد مذکور به میزان 88/1% نسبت به حالت ساده می­شود. در این تحقیق همچنین شبیه­سازی سیستم فاگ که در حال حاضر در مولد مذکور مورد استفاده قرار دارد؛ انجام شده که نتایج حاصل نشان از افزایش بیشتر توان در سیستم جذبی نسبت به سیستم فاگ به میزان 32/5% می­باشد. در ادامه جهت اعتبارسنجی و اطمینان از صحت عملکرد مدل شبیه­سازی شده، نتایج حاصل با مقادیر واقعی در حالت حداکثر بار[2] و شرایط محیطی مختلف و همچنین مقادیر موجود در اسناد و مدارک مولد G13 نیروگاه یزد مقایسه شده است. یکی از نوآوری­های پژوهش حاضر استفاده از حرارت خروجی واحد کرافت می­باشد که در حال حاضر محصولات حاصل از احتراق این مولد به محیط اطراف داده می­شود. در صورت استفاده از این سیستم شاهد بهبود راندمان واحد کرافت، راندمان کلی نیروگاه و همچنین کاهش انتشار آلاینده­های زیست محیطی به محیط خواهیم بود که این امر به تنهایی از هزینه­های بسیار زیاد اجتماعی جلوگیری می­کند.   [1] Alstom [2] BASE LOAD
    کلید واژگان
    چیلر جذبی
    سیکل تبرید
    ترموفلو
    نیروگاه سیکل ترکیبی یزد
    واحد آلستوم
    واحد کرافت
    مکانیک

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2021-04-01
    1400-01-12
    ناشر
    انجمن مهندسی بهره وری صنعت برق ایران
    سازمان پدید آورنده
    شرکت مدیریت تولید برق، نیروگاه سیکل ترکیبی ، یزد، ایران
    دانشکده مهندسی، گروه مهندسی مکانیک، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
    شرکت مدیریت تولید برق، نیروگاه سیکل ترکیبی ، یزد، ایران
    شرکت مدیریت تولید برق، نیروگاه سیکل ترکیبی ، یزد، ایران

    شاپا
    2322-2344
    10
    URI
    http://ieijqp.ir/article-1-795-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/882572

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب