| dc.contributor.author | احمدی, منیره | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسینی, سیدحسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرسادی, مرتضی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-14T15:15:25Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-05T15:15:27Z | |
| dc.date.available | 1400-12-14T15:15:25Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-05T15:15:27Z | |
| dc.date.issued | 2021-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احمدی, منیره, حسینی, سیدحسین, فرسادی, مرتضی. (1400). جایابی و برنامه ریزی بهره برداری بهینه ایستگاه های شارژ و دشارژ خودروهای برقی با کمک الگوریتم های فراابتکاری. نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران, 10(2), 1-13. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-2344 | |
| dc.identifier.issn | 10 | |
| dc.identifier.uri | http://ieijqp.ir/article-1-780-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/882570 | |
| dc.description.abstract | ایستگاه های شارژ یکی از مهمترین تجهیزات شارژ برای خودروهای برقی (EV) محسوب می شوند. یکی از مهمترین چالش های ایستگاه های شارژ جایابی بهینه آن می باشد که عملاً بهره برداری از اجزای سیستم را در ناحیه ماکزیمم قرار می دهد. . شبکه های توزیع حلقه نهایی زنجیره تامین انرژی الکتریکی برای مصرف کنندگان می باشد.لذا کارایی اقتصادی و فنی هرچه بیشتر این شبکه ها تضمین کننده یک آینده پایدار و مطمئن در صنعت برق می باشد در این راستا بررسی نقش ایستگاهای خودروهای الکتریکی بسیار مهم خواهد بود. در این مقاله جایابی بهینه ایستگاه های شارژ و دشارژ و برنامه ریزی بهره برداری بهینه خودروهای برقی در یک شبکه توزیع مورد بررسی قرار گرفته است. فاکتورهای موثر در انتخاب محل و میزان شارژ و دشارژ بهینه در ایستگاهها ترکیبی از مسائل فنی و اقتصادی میباشد. درخصوص مسائل فنی، حداقلسازی تلفات، حداقلسازی افت ولتاژ در فیدرها و یکنواختسازی منحنی بار شبکه مدنظر قرار گرفته است. در زمینه اقتصادی، جایابی ایستگاهها و میزان شارژ و دشارژ به نحوی صورت پذیرفته است که هزینههای شارژ و دشارژ در ایستگاهها و هزینه کل پرداخت شده بابت خرید توان به حداقل مقدار ممکن برسد. بهمنظور مدیریت بار در سمت مصرف کننده و همچنین یکنواخت سازی منحنی بار، برنامه پاسخ تقاضای قیمت محور درنظر گرفته شده و در شبیهسازیها پیاده سازی شده است. جهت یافتن نقطه کار بهینه از الگوریتم های فراابتکاری ژنتیک، ترکیبی ژنتیک- ازدحام ذرات و ترکیبی ژنتیک- رقابت استعماری استفاده شده است. کلیه شبیهسازیها در نرم افزار MATLAB انجام شده و بهمنظور ارزیابی روشهای ارائه شده، صحتسنجی در هر قسمت بر روی سیستم تست استاندارد IEEE با تعداد شین 69 صورت پذیرفته است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 836 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن مهندسی بهره وری صنعت برق ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Electric Industry Journal of Quality and Productivity | en_US |
| dc.subject | جایابی بهینه | fa_IR |
| dc.subject | خودروهای برقی | fa_IR |
| dc.subject | ایستگاه های شارژ | fa_IR |
| dc.subject | برنامه پاسخگویی بار | fa_IR |
| dc.subject | الگوریتم های فرا ابتکاری | fa_IR |
| dc.subject | برق و کامپیوتر | fa_IR |
| dc.title | جایابی و برنامه ریزی بهره برداری بهینه ایستگاه های شارژ و دشارژ خودروهای برقی با کمک الگوریتم های فراابتکاری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مهندسی برق، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | The Engineering Faculty, Near East University, 99138Nicosia, North Cyprus, Mersin 10, Turkey | fa_IR |
| dc.contributor.department | Istanbul Aydin University ,Engineering Faculty , Department of Electrical and Electronics Engineerin Istanbul, Turkey | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 13 | |