| dc.contributor.author | آزادی, امیر | fa_IR |
| dc.contributor.author | مصلح, سرور | fa_IR |
| dc.contributor.author | علی محمدی, نصراله | fa_IR |
| dc.contributor.author | تن ساز, زرین | fa_IR |
| dc.contributor.author | خیرالهی, نرگس | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-14T14:25:40Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-05T14:25:41Z | |
| dc.date.available | 1400-12-14T14:25:40Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-05T14:25:41Z | |
| dc.date.issued | 2021-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | آزادی, امیر, مصلح, سرور, علی محمدی, نصراله, تن ساز, زرین, خیرالهی, نرگس. (1400). تأثیر آموزش به روش خودارزیابی تصویری بر دانش، عزت نفس و عملکرد کارکنان اتاق عمل در انجام احیای قلبیریوی پیشرفته. نشریه پرستاری ایران, 34(133), 66-81. doi: 10.32598/ijn.34.5.6 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.32598/ijn.34.5.6 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3316-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/879942 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: نتایج مطالعات قبلی حاکی از عملکرد ضعیف و دانش ناکافی کارکنان اتاق عمل در زمینـه احیـای قلبیریوی است. مطالعه حاضـر با هدف تعیین تأثیر آموزش به روش خودارزیابی تصویری برسطح دانش، عزت نفس و عملکرد کارکنان اتاق عمل در احیای قلبیریوی پیشرفته، انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه پیشتجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون تکگروهی با شرکت 32 نفر از کارکنان اتاق عمل انجام شد. مداخله به صورت برگزاری کارگاه احیای قلبیریوی و فیلمبرداری از انجام عملیِ احیای قلبی بر روی مولاژ توسط هریک از شرکتکنندگان و سپس بازپخش فیلم به منظور خودارزیابی بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته دانش و پرسشنامه عزت نفس Rosenberg در 3 نوبت (قبل، بلافاصله و 8 هفته پس از مداخله) و پرسشنامه خودارزیابی عملکرد و چکلیست مشاهدهای عملکرد در دو نوبت (بلافاصله و 8 هفته پس از مداخله) جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16، آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات، آزمون تعقیبی بونفرونی، گرین هوس و تی زوجی انجام شد.
یافتهها: میانگین نمره دانش کارکنان اتاق عمل از قبل تا بلافاصله بعد از مداخله ارتقا یافت (0/001>P) اما تفاوتی بین زمانهای قبل و 8 هفته بعد از مداخله دیده نشد. در خصوص میانگین نمرات عزت نفس نیز از قبل تا 8 هفته بعد از مداخله ارتقا یافتند و این تفاوت مربوط به 3 زمان اندازهگیری قبل، بلافاصله و 8 هفته بعد از مداخله بود (0/004=P). به علاوه اینکه میانگین نمرات خودارزیابی عملکرد افزایش و عملکرد مشاهدهشده کاهش پیدا کرد که این تفاوتها مربوط به زمانهای بلافاصله بعد و 8 هفته بعد از مداخله بود (0/001>P).
نتیجهگیری: روش آموزشی خودارزیابی تصویری در ارتقای عزت نفس و خودارزیابی عملکرد کارکنان اتاق عمل در میانمدت مؤثر بوده و بدین منظور استفاده از این روش در آموزشهای مداوم احیای قلبیریوی توصیه میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 6996 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.32598/ijn.34.5.6 | |
| dc.subject | خودارزیابی | fa_IR |
| dc.subject | دانش | fa_IR |
| dc.subject | عزت نفس | fa_IR |
| dc.subject | تکنسینهای اتاق عمل | fa_IR |
| dc.subject | احیای قلبیریوی | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش به روش خودارزیابی تصویری بر دانش، عزت نفس و عملکرد کارکنان اتاق عمل در انجام احیای قلبیریوی پیشرفته | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه اتاق عمل، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری، بیمارستان الزهرا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری مراقبتهای ویژه، مرکز تحقیقات پرستاری و مراقبتهای مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 34 | |
| dc.citation.issue | 133 | |
| dc.citation.spage | 66 | |
| dc.citation.epage | 81 | |