نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآزادی, امیرfa_IR
dc.contributor.authorمصلح, سرورfa_IR
dc.contributor.authorعلی محمدی, نصرالهfa_IR
dc.contributor.authorتن ساز, زرینfa_IR
dc.contributor.authorخیرالهی, نرگسfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T14:25:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T14:25:41Z
dc.date.available1400-12-14T14:25:40Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T14:25:41Z
dc.date.issued2021-12-01en_US
dc.date.issued1400-09-10fa_IR
dc.identifier.citationآزادی, امیر, مصلح, سرور, علی محمدی, نصراله, تن ساز, زرین, خیرالهی, نرگس. (1400). تأثیر آموزش به روش خودارزیابی تصویری بر دانش، عزت نفس و عملکرد کارکنان اتاق عمل در انجام احیای قلبی‌ریوی پیشرفته. نشریه پرستاری ایران, 34(133), 66-81. doi: 10.32598/ijn.34.5.6fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.34.5.6
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3316-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/879942
dc.description.abstractزمینه و هدف: نتایج مطالعات قبلی حاکی از عملکرد ضعیف و دانش ناکافی کارکنان اتاق عمل در زمینـه احیـای قلبی‌ریوی است. مطالعه حاضـر با هدف تعیین تأثیر آموزش به روش خودارزیابی تصویری برسطح دانش، عزت نفس و عملکرد کارکنان اتاق عمل در احیای قلبی‌ریوی پیشرفته، انجام شد. روش بررسی: این مطالعه پیش‌تجربی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون تک‌گروهی با شرکت 32 نفر از کارکنان اتاق عمل انجام شد. مداخله به صورت برگزاری کارگاه احیای قلبی‌ریوی و فیلم‌برداری از انجام عملیِ احیای قلبی بر روی مولاژ توسط هریک از شرکت‌کنندگان و سپس باز‌پخش فیلم به منظور خودارزیابی بود. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه پژوهشگر‌ساخته دانش و پرسش‌نامه عزت نفس Rosenberg در 3 نوبت (قبل، بلافاصله و 8 هفته پس از مداخله) و پرسش‌نامه خودارزیابی عملکرد و چک‌لیست مشاهده‌ای عملکرد در دو نوبت (بلافاصله و 8 هفته پس از مداخله) جمع‌آوری شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16، آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات، آزمون تعقیبی بونفرونی، گرین هوس و تی زوجی انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمره دانش کارکنان اتاق عمل از قبل تا بلافاصله بعد از مداخله ارتقا یافت (0/001>P) اما تفاوتی بین زمان‌های قبل و 8 هفته بعد از مداخله دیده نشد. در خصوص میانگین نمرات عزت نفس نیز از قبل تا 8 هفته بعد از مداخله ارتقا یافتند و این تفاوت مربوط به 3 زمان اندازه‌گیری قبل، بلافاصله و 8 هفته بعد از مداخله بود (0/004=P). به علاوه اینکه میانگین نمرات خودارزیابی عملکرد افزایش و عملکرد مشاهده‌شده کاهش پیدا کرد که این تفاوت‌ها مربوط به زمان‌های بلافاصله بعد و 8 هفته بعد از مداخله بود (0/001>P).  نتیجه‌گیری: روش آموزشی خودارزیابی تصویری در ارتقای عزت نفس و خودارزیابی عملکرد کارکنان اتاق عمل در میان‌مدت مؤثر بوده و بدین منظور استفاده از این روش در آموزش‌های مداوم احیای قلبی‌ریوی توصیه می‌شود. fa_IR
dc.format.extent6996
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.34.5.6
dc.subjectخودارزیابیfa_IR
dc.subjectدانشfa_IR
dc.subjectعزت نفسfa_IR
dc.subjectتکنسین‌های اتاق عملfa_IR
dc.subjectاحیای قلبی‌ریویfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش به روش خودارزیابی تصویری بر دانش، عزت نفس و عملکرد کارکنان اتاق عمل در انجام احیای قلبی‌ریوی پیشرفتهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه اتاق عمل، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری مراقبت‌های ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، بیمارستان الزهرا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری مراقبت‌های ویژه، مرکز تحقیقات پرستاری و مراقبت‌های مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.fa_IR
dc.citation.volume34
dc.citation.issue133
dc.citation.spage66
dc.citation.epage81


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد