• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 34, شماره 133
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 34, شماره 133
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش به روش خودارزیابی تصویری بر دانش، عزت نفس و عملکرد کارکنان اتاق عمل در انجام احیای قلبی‌ریوی پیشرفته

    (ندگان)پدیدآور
    آزادی, امیرمصلح, سرورعلی محمدی, نصرالهتن ساز, زرینخیرالهی, نرگس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    6.832 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: نتایج مطالعات قبلی حاکی از عملکرد ضعیف و دانش ناکافی کارکنان اتاق عمل در زمینـه احیـای قلبی‌ریوی است. مطالعه حاضـر با هدف تعیین تأثیر آموزش به روش خودارزیابی تصویری برسطح دانش، عزت نفس و عملکرد کارکنان اتاق عمل در احیای قلبی‌ریوی پیشرفته، انجام شد. روش بررسی: این مطالعه پیش‌تجربی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون تک‌گروهی با شرکت 32 نفر از کارکنان اتاق عمل انجام شد. مداخله به صورت برگزاری کارگاه احیای قلبی‌ریوی و فیلم‌برداری از انجام عملیِ احیای قلبی بر روی مولاژ توسط هریک از شرکت‌کنندگان و سپس باز‌پخش فیلم به منظور خودارزیابی بود. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه پژوهشگر‌ساخته دانش و پرسش‌نامه عزت نفس Rosenberg در 3 نوبت (قبل، بلافاصله و 8 هفته پس از مداخله) و پرسش‌نامه خودارزیابی عملکرد و چک‌لیست مشاهده‌ای عملکرد در دو نوبت (بلافاصله و 8 هفته پس از مداخله) جمع‌آوری شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16، آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات، آزمون تعقیبی بونفرونی، گرین هوس و تی زوجی انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمره دانش کارکنان اتاق عمل از قبل تا بلافاصله بعد از مداخله ارتقا یافت (0/001>P) اما تفاوتی بین زمان‌های قبل و 8 هفته بعد از مداخله دیده نشد. در خصوص میانگین نمرات عزت نفس نیز از قبل تا 8 هفته بعد از مداخله ارتقا یافتند و این تفاوت مربوط به 3 زمان اندازه‌گیری قبل، بلافاصله و 8 هفته بعد از مداخله بود (0/004=P). به علاوه اینکه میانگین نمرات خودارزیابی عملکرد افزایش و عملکرد مشاهده‌شده کاهش پیدا کرد که این تفاوت‌ها مربوط به زمان‌های بلافاصله بعد و 8 هفته بعد از مداخله بود (0/001>P).  نتیجه‌گیری: روش آموزشی خودارزیابی تصویری در ارتقای عزت نفس و خودارزیابی عملکرد کارکنان اتاق عمل در میان‌مدت مؤثر بوده و بدین منظور استفاده از این روش در آموزش‌های مداوم احیای قلبی‌ریوی توصیه می‌شود. 
    کلید واژگان
    خودارزیابی
    دانش
    عزت نفس
    تکنسین‌های اتاق عمل
    احیای قلبی‌ریوی
    پرستاری

    شماره نشریه
    133
    تاریخ نشر
    2021-12-01
    1400-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
    گروه اتاق عمل، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
    گروه پرستاری مراقبت‌های ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
    گروه پرستاری، بیمارستان الزهرا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
    گروه پرستاری مراقبت‌های ویژه، مرکز تحقیقات پرستاری و مراقبت‌های مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    https://dx.doi.org/10.32598/ijn.34.5.6
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3316-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/879942

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب