نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلیرضایی, فریباfa_IR
dc.contributor.authorمردانی حموله, مرجانfa_IR
dc.contributor.authorسیدفاطمی, نعیمهfa_IR
dc.contributor.authorقلجه, مهنازfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, شیماfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T14:25:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T14:25:30Z
dc.date.available1400-12-14T14:25:30Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T14:25:30Z
dc.date.issued2021-10-01en_US
dc.date.issued1400-07-09fa_IR
dc.identifier.citationعلیرضایی, فریبا, مردانی حموله, مرجان, سیدفاطمی, نعیمه, قلجه, مهناز, حقانی, شیما. (1400). تأثیر آموزش مبتنی بر خود- شفقت‌ورزی بر عاطفه مثبت و منفی دانشجویان پرستاری: یک مطالعه نیمه‌تجربی. نشریه پرستاری ایران, 34(132), 21-32.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3485-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/879931
dc.description.abstractزمینه و هدف: توجه به سلامت روانی دانشجویان پرستاری که بزرگترین گروه بهداشتی و درمانی را در آینده تشکیل خواهند داد، بسیار حائز اهمیت است. دانشجویانی که آموزش مبتنی بر شفقت‌ورزی دریافت می‌نمایند در مقایسه با همتایان خود از امید، عزت نفس و به طور کلی سلامت روانی بیشتری نیز برخوردارند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر آموزش مبتنی بر خود- شفقت‌ورزی بر عاطفه مثبت و منفی دانشجویان پرستاری بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع ارزشیابی اثر آموزش به صورت تک گروهی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود که با مشارکت 50 نفر از دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی در نیمسال دوم تحصیلی 99-98 در دانشگاه علوم پزشکی ایران، انجام شد. دانشجویان به شیوه نمونه‌گیری در دسترس از جامعه پژوهش انتخاب شده و از آنان پیش آزمون گرفته شد. سپس، دانشجویان به مدت هشت جلسه طی یک ماه یعنی هر هفته دو جلسه تحت آموزش مجازی (از طریق شبکه اجتماعی واتساپ) قرار گرفتند. یک ماه پس از آخرین جلسه نیز از دانشجویان پس آزمون گرفته شد. ابزار مورد استفاده، فرم مشخصات فردی و مقیاس عاطفه مثبت و منفی Positive Affect and Negative Affect Scales (PANAS) بود. تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، انجام شد. یافته‌ها: نتیجه آزمون تی زوجی نشان داد عاطفه مثبت دانشجویان پرستاری در مرحله پس آزمون با میانگین نمره (5/2 ± 9/37)، به طور معنی‌داری بیشتر از مرحله پیش آزمون (36/2 ± 24/21) بود که به معنی وضعیت بهتر عاطفه مثبت پس از مداخله بوده است (001/0 P<و 388/23t=). همچنین آزمون تی زوجی نشان داد عاطفه منفی در مرحله پس آزمون با میانگین نمره (5/2 ± 44/12) به طور معنی‌داری کمتر از مرحله پیش آزمون (72/1 ± 34/20) بوده است که به معنای وضعیت بهتر عاطفه منفی دانشجویان پرستاری بعد از مداخله بود (001/0 P<و 89/19t=). نتیجه‌گیری کلی: آموزش خود- شفقت‌ورزی، باعث کاهش معنی‌دار عاطفه منفی و افزایش عاطفه مثبت در دانشجویان پرستاری شد. لذا مداخله مذکور می‌تواند به عنوان آموزشی با قابلیت اجرای بالا در دانشکده‌های پرستاری در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی جهت ارتقای سلامت روانی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent890
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectآموزش خود- شفقت‌ورزیfa_IR
dc.subjectعاطفه مثبتfa_IR
dc.subjectعاطفه منفیfa_IR
dc.subjectدانشجوی پرستاریfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش مبتنی بر خود- شفقت‌ورزی بر عاطفه مثبت و منفی دانشجویان پرستاری: یک مطالعه نیمه‌تجربیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 02143651804 Email: mardanihamoole.m@iums.ac.irfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات پرستاری جامعه، گروه مدیریت پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentآمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پرشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume34
dc.citation.issue132
dc.citation.spage21
dc.citation.epage32


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد