• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 34, شماره 132
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 34, شماره 132
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش مبتنی بر خود- شفقت‌ورزی بر عاطفه مثبت و منفی دانشجویان پرستاری: یک مطالعه نیمه‌تجربی

    (ندگان)پدیدآور
    علیرضایی, فریبامردانی حموله, مرجانسیدفاطمی, نعیمهقلجه, مهنازحقانی, شیما
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    890.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: توجه به سلامت روانی دانشجویان پرستاری که بزرگترین گروه بهداشتی و درمانی را در آینده تشکیل خواهند داد، بسیار حائز اهمیت است. دانشجویانی که آموزش مبتنی بر شفقت‌ورزی دریافت می‌نمایند در مقایسه با همتایان خود از امید، عزت نفس و به طور کلی سلامت روانی بیشتری نیز برخوردارند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر آموزش مبتنی بر خود- شفقت‌ورزی بر عاطفه مثبت و منفی دانشجویان پرستاری بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع ارزشیابی اثر آموزش به صورت تک گروهی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود که با مشارکت 50 نفر از دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی در نیمسال دوم تحصیلی 99-98 در دانشگاه علوم پزشکی ایران، انجام شد. دانشجویان به شیوه نمونه‌گیری در دسترس از جامعه پژوهش انتخاب شده و از آنان پیش آزمون گرفته شد. سپس، دانشجویان به مدت هشت جلسه طی یک ماه یعنی هر هفته دو جلسه تحت آموزش مجازی (از طریق شبکه اجتماعی واتساپ) قرار گرفتند. یک ماه پس از آخرین جلسه نیز از دانشجویان پس آزمون گرفته شد. ابزار مورد استفاده، فرم مشخصات فردی و مقیاس عاطفه مثبت و منفی Positive Affect and Negative Affect Scales (PANAS) بود. تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، انجام شد. یافته‌ها: نتیجه آزمون تی زوجی نشان داد عاطفه مثبت دانشجویان پرستاری در مرحله پس آزمون با میانگین نمره (5/2 ± 9/37)، به طور معنی‌داری بیشتر از مرحله پیش آزمون (36/2 ± 24/21) بود که به معنی وضعیت بهتر عاطفه مثبت پس از مداخله بوده است (001/0 P
    کلید واژگان
    آموزش خود- شفقت‌ورزی
    عاطفه مثبت
    عاطفه منفی
    دانشجوی پرستاری
    پرستاری

    شماره نشریه
    132
    تاریخ نشر
    2021-10-01
    1400-07-09
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
    گروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 02143651804 Email: mardanihamoole.m@iums.ac.ir
    گروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
    مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، گروه مدیریت پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
    آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پرشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3485-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/879931

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب