نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنجفی قزلجه, طاهرهfa_IR
dc.contributor.authorجعفری, سودابهfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, شیماfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T14:25:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T14:25:22Z
dc.date.available1400-12-14T14:25:22Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T14:25:22Z
dc.date.issued2021-04-01en_US
dc.date.issued1400-01-12fa_IR
dc.identifier.citationنجفی قزلجه, طاهره, جعفری, سودابه, حقانی, شیما. (1400). شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی پرستاران اورژانس: یک مطالعه چند مرکزی. نشریه پرستاری ایران, 34(129), 82-95. doi: 10.52547/ijn.34.129.82fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.52547/ijn.34.129.82
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3388-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/879918
dc.description.abstractزمینه و هدف: پرستاری از جمله مشاغلی است که ارتباط مؤثر از ارکان آن بوده و بویژه در بخش اورژانس، داشتن شایستگی ارتباطی یک ضرورت حرفه‌ای برای ارائه مراقبت با کیفیت و ایمن است. با توجه به نقش شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی در برقراری ارتباط مؤثر پرستاران، این مطالعه با هدف تعیین شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی پرستاران اورژانس انجام شد. روش بررسی: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی در اورژانس‌های مراکز آموزشی- درمانی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1398 انجام شد. در این مطالعه 234 پرستار به روش تمام‌شماری وارد مطالعه شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس شایستگی ارتباطی و پرسشنامه خودکارآمدی ارتباطی جمع‌آوری شدند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در نرم افزارSPSS نسخه 16 انجام شد. یافته‌ها: بر اساس نتایج، میانگین نمره شایستگی ارتباطی پرستاران 09/15 ± 03/141 بود که از میانه نمره ابزار (108) بیشتر بود. میانگین نمره خودکارآمدی ارتباطی پرستاران 00/22 ± 24/86 بود که از میانه نمره ابزار (66) بالاتر بود. بر اساس نتایج در مدل رگرسیونی، 11 درصد از شایستگی ارتباطی پرستاران تحت تأثیر متغیرهای ساعت کاری در هفته (001/0P=)، نوع بیمارستان (001/0P<) و سطح تحصیلات (023/0P=) تبیین شد و ساعت کاری در هفته با ضریب استاندارد 249/0- بیشترین اثر را بر شایستگی ارتباطی پرستاران داشت. همچنین تنها 12 درصد از خودکارآمدی ارتباطی پرستاران تحت تأثیر ساعت کاری در هفته تبیین شد. نتیجه‌گیری کلی: اگرچه بر اساس نتایج سطح شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی پرستاران اورژانس نسبتاّ بالا است ولی با توجه به فعالیت و نقش پرستاران اورژانس در خط مقدم سازمان، انتظار سطوح بالاتری از شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی می‌رود. با توجه به ساختار بخش اورژانس و مراجعین این بخش، علت‌یابی و تعیین راهکارهای مناسب تا رساندن شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی پرستاران اورژانس به بالاترین سطح ممکن و در نتیجه ارتقای مراقبت با کیفیت و ایمن مفید و ضروری است.fa_IR
dc.format.extent993
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.52547/ijn.34.129.82
dc.subjectشایستگی ارتباطیfa_IR
dc.subjectخودکارآمدی ارتباطیfa_IR
dc.subjectپرستاران اورژانسfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleشایستگی و خودکارآمدی ارتباطی پرستاران اورژانس: یک مطالعه چند مرکزیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، گروه پرستاری مراقبت ویژه و اورژانس، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری مراقبت ویژه و اورژانس، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)، شماره تماس: 09116901160 Email :sodabe. jafari5682@gmail.comfa_IR
dc.contributor.departmentآمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت‌‌‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume34
dc.citation.issue129
dc.citation.spage82
dc.citation.epage95


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد