| dc.contributor.author | نجفی قزلجه, طاهره | fa_IR |
| dc.contributor.author | جعفری, سودابه | fa_IR |
| dc.contributor.author | حقانی, شیما | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-14T14:25:22Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-05T14:25:22Z | |
| dc.date.available | 1400-12-14T14:25:22Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-05T14:25:22Z | |
| dc.date.issued | 2021-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نجفی قزلجه, طاهره, جعفری, سودابه, حقانی, شیما. (1400). شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی پرستاران اورژانس: یک مطالعه چند مرکزی. نشریه پرستاری ایران, 34(129), 82-95. doi: 10.52547/ijn.34.129.82 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.52547/ijn.34.129.82 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3388-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/879918 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: پرستاری از جمله مشاغلی است که ارتباط مؤثر از ارکان آن بوده و بویژه در بخش اورژانس، داشتن شایستگی ارتباطی یک ضرورت حرفهای برای ارائه مراقبت با کیفیت و ایمن است. با توجه به نقش شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی در برقراری ارتباط مؤثر پرستاران، این مطالعه با هدف تعیین شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی پرستاران اورژانس انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی در اورژانسهای مراکز آموزشی- درمانی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1398 انجام شد. در این مطالعه 234 پرستار به روش تمامشماری وارد مطالعه شدند. دادهها با استفاده از مقیاس شایستگی ارتباطی و پرسشنامه خودکارآمدی ارتباطی جمعآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در نرم افزارSPSS نسخه 16 انجام شد.
یافتهها: بر اساس نتایج، میانگین نمره شایستگی ارتباطی پرستاران 09/15 ± 03/141 بود که از میانه نمره ابزار (108) بیشتر بود. میانگین نمره خودکارآمدی ارتباطی پرستاران 00/22 ± 24/86 بود که از میانه نمره ابزار (66) بالاتر بود. بر اساس نتایج در مدل رگرسیونی، 11 درصد از شایستگی ارتباطی پرستاران تحت تأثیر متغیرهای ساعت کاری در هفته (001/0P=)، نوع بیمارستان (001/0P<) و سطح تحصیلات (023/0P=) تبیین شد و ساعت کاری در هفته با ضریب استاندارد 249/0- بیشترین اثر را بر شایستگی ارتباطی پرستاران داشت. همچنین تنها 12 درصد از خودکارآمدی ارتباطی پرستاران تحت تأثیر ساعت کاری در هفته تبیین شد.
نتیجهگیری کلی: اگرچه بر اساس نتایج سطح شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی پرستاران اورژانس نسبتاّ بالا است ولی با توجه به فعالیت و نقش پرستاران اورژانس در خط مقدم سازمان، انتظار سطوح بالاتری از شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی میرود. با توجه به ساختار بخش اورژانس و مراجعین این بخش، علتیابی و تعیین راهکارهای مناسب تا رساندن شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی پرستاران اورژانس به بالاترین سطح ممکن و در نتیجه ارتقای مراقبت با کیفیت و ایمن مفید و ضروری است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 993 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.52547/ijn.34.129.82 | |
| dc.subject | شایستگی ارتباطی | fa_IR |
| dc.subject | خودکارآمدی ارتباطی | fa_IR |
| dc.subject | پرستاران اورژانس | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی پرستاران اورژانس: یک مطالعه چند مرکزی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، گروه پرستاری مراقبت ویژه و اورژانس، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری مراقبت ویژه و اورژانس، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)، شماره تماس: 09116901160 Email :sodabe. jafari5682@gmail.com | fa_IR |
| dc.contributor.department | آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 34 | |
| dc.citation.issue | 129 | |
| dc.citation.spage | 82 | |
| dc.citation.epage | 95 | |