شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی پرستاران اورژانس: یک مطالعه چند مرکزی
(ندگان)پدیدآور
نجفی قزلجه, طاهرهجعفری, سودابهحقانی, شیمانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: پرستاری از جمله مشاغلی است که ارتباط مؤثر از ارکان آن بوده و بویژه در بخش اورژانس، داشتن شایستگی ارتباطی یک ضرورت حرفهای برای ارائه مراقبت با کیفیت و ایمن است. با توجه به نقش شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی در برقراری ارتباط مؤثر پرستاران، این مطالعه با هدف تعیین شایستگی و خودکارآمدی ارتباطی پرستاران اورژانس انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی در اورژانسهای مراکز آموزشی- درمانی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1398 انجام شد. در این مطالعه 234 پرستار به روش تمامشماری وارد مطالعه شدند. دادهها با استفاده از مقیاس شایستگی ارتباطی و پرسشنامه خودکارآمدی ارتباطی جمعآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در نرم افزارSPSS نسخه 16 انجام شد.
یافتهها: بر اساس نتایج، میانگین نمره شایستگی ارتباطی پرستاران 09/15 ± 03/141 بود که از میانه نمره ابزار (108) بیشتر بود. میانگین نمره خودکارآمدی ارتباطی پرستاران 00/22 ± 24/86 بود که از میانه نمره ابزار (66) بالاتر بود. بر اساس نتایج در مدل رگرسیونی، 11 درصد از شایستگی ارتباطی پرستاران تحت تأثیر متغیرهای ساعت کاری در هفته (001/0P=)، نوع بیمارستان (001/0P
کلید واژگان
شایستگی ارتباطیخودکارآمدی ارتباطی
پرستاران اورژانس
پرستاری
شماره نشریه
129تاریخ نشر
2021-04-011400-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، گروه پرستاری مراقبت ویژه و اورژانس، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرانگروه پرستاری مراقبت ویژه و اورژانس، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)، شماره تماس: 09116901160 Email :sodabe. jafari5682@gmail.com
آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
شاپا
2008-59232008-5931




