نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهزاوه, زینبfa_IR
dc.contributor.authorسیدفاطمی, نعیمهfa_IR
dc.contributor.authorمردانی‌حموله, مرجانfa_IR
dc.contributor.authorعباسی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, شیماfa_IR
dc.contributor.authorقلجه, مهنازfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T14:25:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T14:25:21Z
dc.date.available1400-12-14T14:25:20Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T14:25:21Z
dc.date.issued2021-02-01en_US
dc.date.issued1399-11-13fa_IR
dc.identifier.citationهزاوه, زینب, سیدفاطمی, نعیمه, مردانی‌حموله, مرجان, عباسی, زهرا, حقانی, شیما, قلجه, مهناز. (1399). تأثیر آموزش مبتنی بر تاب‌آوری بر فرسودگی شغلی پرستاران: یک مطالعه نیمه تجربی. نشریه پرستاری ایران, 33(128), 100-112. doi: 10.52547/ijn.33.128.100fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.52547/ijn.33.128.100
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3424-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/879915
dc.description.abstractزمینه و هدف: فرسودگی شغلی، مشکلی جدی برای کارکنان پرستاری به شمار می‌آید که می‌تواند کیفیت مراقبت ارائه شده توسط آنان را تهدید نماید. هدف مطالعه حاضر، تعیین تأثیر آموزش تاب‌آوری بر فرسودگی شغلی پرستاران بود. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی، 96 نفر از پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران به روش نمونه‌گیری در دسترس، شرکت نمودند و به شیوه غیرتصادفی در دو گروه آزمون و کنترل هر یک 48 نفر قرار گرفتند. ابتدا از هر دو گروه، پیش‌آزمون گرفته شد. برنامه آموزشی تاب‌آوری طی کارگاه دو روزه، هر روز چهار ساعت برای گروه آزمون برگزار شد اما گروه کنترل برنامه‌ای دریافت نکردند. یک ماه پس از اتمام مداخله، از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. اطلاعات با استفاده از فرم مشخصات فردی و ابزار فرسودگی شغلی مسلش و جکسون گردآوری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون‌های کای دو، تی مستقل، تی زوجی و تست دقیق فیشر)، انجام گردید. یافته‌ها: نتایج بیانگر وجود تفاوت معنی‌دار میان پرستاران دو گروه آزمون و کنترل در شدت و فراوانی ابعاد خستگی عاطفی (001/0p= و012/0 p=)، مسخ شخصیت (017/0p= و001/0 p=) و موفقیت فردی (001/0p= و001/0 p=)، بود. نتیجه‌گیری کلی: بر اساس نتایج، آموزش تاب‌آوری بر بهبود شدت و فراوانی خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و موفقیت فردی پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه، تأثیرگذار بود. بنابراین، این مداخله می‌تواند به ارتقای تاب‌آوری و کاهش فرسودگی شغلی پرستاران و در نهایت بهبود عملکرد آنان منجر شود.fa_IR
dc.format.extent1070
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.52547/ijn.33.128.100
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectتاب‌آوریfa_IR
dc.subjectفرسودگیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش مبتنی بر تاب‌آوری بر فرسودگی شغلی پرستاران: یک مطالعه نیمه تجربیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentبیمارستان سینا، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس:09132864077 Email: mardanihamoole.m@iums.ac.irfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentآمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت‌‌‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری کودکان دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، دانشگاه علوم پرشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume33
dc.citation.issue128
dc.citation.spage100
dc.citation.epage112


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد