| dc.contributor.author | شاکری, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | اینانلو, مهرنوش | fa_IR |
| dc.contributor.author | حقانی, حمید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-14T14:25:10Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-05T14:25:20Z | |
| dc.date.available | 1400-12-14T14:25:10Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-05T14:25:20Z | |
| dc.date.issued | 2021-02-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-11-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شاکری, فاطمه, اینانلو, مهرنوش, حقانی, حمید. (1399). تأثیرآموزش مهارتهای زندگی بر استرس والدی زنان رابط سلامت دارای کودک زیر 7 سال. نشریه پرستاری ایران, 33(128), 84-99. doi: 10.52547/ijn.33.128.84 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.52547/ijn.33.128.84 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3379-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/879914 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: یکی از رویدادهای مهم زندگی پذیرش نقش والدی است که استرس فراوانی در مقابل مسئولیتها و انتظارات این نقش وجود دارد. استرس والدی در نتیجه ناهمخوانی درکشده بین مسئولیتهای والدی و منابع فردی مانند ویژگیهای کودک و ویژگیهای والدین و نقص مهارتهای زندگی در تعامل با ویژگیهای کودک است که منجر به بروز مشکلات رفتاری و اختلالات رشد عاطفی فرزندان میشود. بر این اساس هدف این مطالعه، تعیین تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر استرس والدی زنان رابط سلامت دارای کودک زیر 7 سال در شهرستان ابهر بود.
روش بررسی: این تحقیق از نوع مطالعات نیمهتجربی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود که تأثیر مهارتهای زندگی بر استرس والدی زنان رابط سلامت دارای کودک زیر 7 سال که با دو مرکز جامع سلامت شهرستان ابهر را در سال 1398 همکاری میکردند 60 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه فرم کوتاه استرس والدینی Abidin (Parenting steress Index - short form/ SF- PSI)بود. گروه آزمون در دو گروه 15 نفره به مدت 5 جلسه 105 دقیقهای تحت آموزش برنامه گروهی مهارت زندگی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 و به کمک آزمونهای آماری تی مستقل، تحلیل کوواریانس و آزمون من ویتنی تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت زندگی سبب کاهش استرس والدی در گروه آزمون شد. میانگین نمره استرس والدی و بعد پریشانی والدین بعد از آموزش در گروه آزمون به طور معنیداری کمتر از گروه کنترل بود که نشاندهنده استرس کمتر در این گروه نسبت به گروه کنترل میباشد (001/0P<).
نتیجهگیری کلی: نتایج نشان میدهد که برنامه آموزش مهارت زندگی در رابطین سلامت میانگین استرس والدی و خرده مقیاسهای استرس را کاهش میدهد. بنابراین آموزش مهارتهای زندگی به والدین ضروری است و پیشنهاد میشود که برنامهریزی غنیتر توسط مسئولین انجام شود تا کارگاههای آموزشی مهارتهای زندگی برای والدین توسط حوزه سلامت برگزار گردد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.52547/ijn.33.128.84 | |
| dc.subject | استرس والدی | fa_IR |
| dc.subject | مهارت زندگی | fa_IR |
| dc.subject | زنان رابط سلامت | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تأثیرآموزش مهارتهای زندگی بر استرس والدی زنان رابط سلامت دارای کودک زیر 7 سال | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آموزش مجازی جامعه نگر، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری کودکان و روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 02143651180 Email: Inanlou.m@Iums.ac.ir | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 33 | |
| dc.citation.issue | 128 | |
| dc.citation.spage | 84 | |
| dc.citation.epage | 99 | |