نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشاکری, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorاینانلو, مهرنوشfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T14:25:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T14:25:20Z
dc.date.available1400-12-14T14:25:10Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T14:25:20Z
dc.date.issued2021-02-01en_US
dc.date.issued1399-11-13fa_IR
dc.identifier.citationشاکری, فاطمه, اینانلو, مهرنوش, حقانی, حمید. (1399). تأثیرآموزش مهارت‌های زندگی بر استرس والدی زنان رابط سلامت دارای کودک زیر 7 سال. نشریه پرستاری ایران, 33(128), 84-99. doi: 10.52547/ijn.33.128.84fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.52547/ijn.33.128.84
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3379-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/879914
dc.description.abstractزمینه و هدف: یکی از رویدادهای مهم زندگی پذیرش نقش والدی است که استرس فراوانی در مقابل مسئولیت‌ها و انتظارات این نقش وجود دارد. استرس والدی در نتیجه ناهمخوانی درک‌شده بین مسئولیت‌های والدی و منابع فردی مانند ویژگی‌های کودک و ویژگی‌های والدین و نقص مهارت‌های زندگی در تعامل با ویژگی‌های کودک است که منجر به بروز مشکلات رفتاری و اختلالات رشد عاطفی فرزندان می‌شود. بر این‌ اساس هدف این مطالعه، تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر استرس والدی زنان رابط سلامت دارای کودک زیر 7 سال در شهرستان ابهر بود. روش بررسی: این تحقیق از نوع مطالعات نیمه‌تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود که تأثیر مهارت‌های زندگی بر استرس والدی زنان رابط سلامت دارای کودک زیر 7 سال که با دو مرکز جامع سلامت شهرستان ابهر را در سال 1398 همکاری می‌کردند 60 نفر به‌ صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. ابزار این پژوهش پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسش‌نامه فرم کوتاه استرس والدینی  Abidin (Parenting steress Index - short form/ SF- PSI)بود. گروه آزمون در دو گروه 15 نفره به مدت 5 جلسه 105 دقیقه‌ای تحت آموزش برنامه گروهی مهارت زندگی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و به کمک آزمون‌های آماری تی مستقل، تحلیل کوواریانس و آزمون من ویتنی تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت زندگی سبب کاهش استرس والدی در گروه آزمون شد. میانگین نمره استرس والدی و بعد پریشانی والدین بعد از آموزش در گروه آزمون به طور معنی‌داری کمتر از گروه کنترل بود که نشان‌دهنده استرس کمتر در این گروه نسبت به گروه کنترل می‌باشد (001/0P<). نتیجه‌گیری کلی: نتایج نشان می‌دهد که برنامه آموزش مهارت زندگی در رابطین سلامت میانگین استرس والدی و خرده مقیاس‌های استرس را کاهش می‌دهد. بنابراین آموزش مهارت‌های زندگی به والدین ضروری است و پیشنهاد می‌شود که برنامه‌ریزی غنی‌تر توسط مسئولین انجام شود تا کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی برای والدین توسط حوزه سلامت برگزار گردد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.52547/ijn.33.128.84
dc.subjectاسترس والدیfa_IR
dc.subjectمهارت زندگیfa_IR
dc.subjectزنان رابط سلامتfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیرآموزش مهارت‌های زندگی بر استرس والدی زنان رابط سلامت دارای کودک زیر 7 سالfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش مجازی جامعه نگر، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری کودکان و روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 02143651180 Email: Inanlou.m@Iums.ac.irfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume33
dc.citation.issue128
dc.citation.spage84
dc.citation.epage99


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد