نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصادقیان, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorشکاری زاده, سرورfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T13:43:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T13:43:36Z
dc.date.available1400-12-14T13:43:35Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T13:43:36Z
dc.date.issued2021-01-01en_US
dc.date.issued1399-10-12fa_IR
dc.identifier.citationصادقیان, مرضیه, شکاری زاده, سرور, محمدی, زهرا. (1399). مرور سیستماتیک کاربرد روش‌های داده‌کاوی جهت پایش وضعیت عملکرد اپراتور در سیستم های انسان- ماشین. سلامت كار ايران, 18(1), 260-284.fa_IR
dc.identifier.issn1735-5133
dc.identifier.issn2228-7493
dc.identifier.urihttp://ioh.iums.ac.ir/article-1-2638-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/877400
dc.description.abstractمقدمه: پایش مداوم وضعیت عملکرد اپراتور، از مهم­ترین موضوعات مورد بحث در سیستم­های انسان- ماشین است و روش­های داده­کاوی به عنوان ابزاری مناسب برای ارائه مدل­های ارزیابی وضعیت عملکرد محسوب می­شوند. با این حال، تاکنون تحقیق جامعی در مورد استفاده از روش­ها­ی داده­کاوی در این زمینه انجام نشده است. بنابراین مقاله حاضر با هدف مرور سیستماتیک بررسی نقش و اهمیت روش های داده­کاوی جهت پایش وضعیت عملکرد اپراتور در سیستم­های انسان- ماشین انجام شد. روش بررسی: 86 مقاله منتشر شده مربوط به ارزیابی وضعیت عملکرد اپراتور در پنج پایگاه داده­ بررسی شد. کلیه مقالات در چهار گروه مربوط به وضعیت عملکرد اپراتور، سه سیستم ایمنی بحرانی و سه نوع تکنیک داده کاوی تحلیل گردید. همچنین سنجش وضعیت عملکردی اپراتور نیز از طریق روش های اندازه گیری فیزیکی، اندازه گیری های فیزیولوژیکی- روانی، روش های اندازه گیری شاخص های عملکرد وظیفه و روش های گزارش دهی یا قضاوت ذهنی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: اکثر مدل­های داده­کاوی مربوط به حوزه حمل و نقل جاده ای و هوایی بودند که عمدتا بر خستگی و شاخص های عملکرد وظیفه متمرکز می باشند. در بین روش های داده کاوی نیز، مدل های ماشین بردار پشتیبان و شبکه عصبی بیشترین کاربرد را داشتند. نتایج نشان داد که از بین وضعیت های عملکردی، مدل­های خستگی بالاترین تعداد مطالعات را به خود اختصاص داده که در آن ها عمدتا از اندازه­گیری­های فیزیکی استفاده گردیده است، در حالی که بیشترین روش اندازه گیری در مدل­های بار کاری ذهنی و شاخص های عملکرد، مربوط به اندازه گیری های فیزیولوژیکی- روانی بود. نتیجه گیری: ارزیابی جامع روش های داده کاوی ارائه شده و همچنین پارامترهای مورد استفاده در این مدل­ها برای بررسی وضعیت عملکرد اپراتور، سبب شناسایی خلاء تحقیقاتی در این حوزه و انجام مطالعات گسترده تر در جهت بهبود عملکرد انسان خواهد شد.fa_IR
dc.format.extent1005
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofسلامت كار ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Occupational Health Journalen_US
dc.subjectسیستم انسان- ماشینfa_IR
dc.subjectداده‌کاویfa_IR
dc.subjectوضعیت عملکرد اپراتورfa_IR
dc.subjectارگونومیfa_IR
dc.titleمرور سیستماتیک کاربرد روش‌های داده‌کاوی جهت پایش وضعیت عملکرد اپراتور در سیستم های انسان- ماشینfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمروریfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentMsc, Department of Artificial Intelligence, Faculty of Computer Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iranfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجو دکتری، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی، کمیته پژوهشی دانشجویان، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue1
dc.citation.spage260
dc.citation.epage284


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد