نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمرادی, علیfa_IR
dc.contributor.authorرحمانی, خالدfa_IR
dc.contributor.authorنجفی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorزینی, صلاح الدینfa_IR
dc.contributor.authorمرادی, مازیارfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T13:43:34Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T13:43:35Z
dc.date.available1400-12-14T13:43:34Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T13:43:35Z
dc.date.issued2021-01-01en_US
dc.date.issued1399-10-12fa_IR
dc.identifier.citationمرادی, علی, رحمانی, خالد, نجفی, مریم, زینی, صلاح الدین, مرادی, مازیار. (1399). شناسایی و اولویت بندی معیارهای ایمنی عابران پیاده در معابر درون شهری استان همدان مبتنی بر تصمیم گیری چند معیاره به روش تاپسیس فازی. سلامت كار ايران, 18(1), 243-259.fa_IR
dc.identifier.issn1735-5133
dc.identifier.issn2228-7493
dc.identifier.urihttp://ioh.iums.ac.ir/article-1-2891-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/877399
dc.description.abstractزمینه و هدف: عابران پیاده در میان کاربران جاده‌ای به‌ عنوان آسیب‌پذیرترین گروه محسوب می‌شوند. ایجاد تجهیزات ایمنی و اجرای راهکارهای مؤثر در گذرگاه‌های عرضی موجب افزایش ایمنی عابر پیاده خواهد شد. براساس اطلاعات سازمان پزشکی قانونی کشور 76 نفر در معابر درون شهری استان همدان در طی سال 1396 در اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند. در استان همدان عابران پیاده یکی از مهمترین گروههای در معرض خطر حوادث رانندگی می باشند و مطالعه و اولویت بندی معیارهای ارتقاء ایمنی رفت و آمد عابران می تواند برنامه ریزان و تصمیم گیران را در ایجاد محیطی امن برای رفت و آمد عابران کمک کند. این مطالعه با هدف شناسایی و اولویت بندی معیارهای ایمنی عابران پیاده در معابر درون شهری استان همدان مبتنی بر تصمیم گیری چند معیاره به روش تاپسیس فازی طراحی و انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی و تحلیلی با استفاده از روش تاپسیس فازی روند منطقی و سیستماتیک برای توسعه مدل بهینه تحت هر یک از معیارهای انتخابی تهیه شد. برای دستیابی به عوامل خطر تأثیرگذار در ارائه مدل لازم، ابتدا معیارها توسط خبرگان از میان فهرست مبسوط معیارهای عملکردی تعیین شد و سپس با توجه به وجود معیارهای کلیدی در ارتباط با ایمنی عابران پیاده با کمک معیارهای SMART، از نسبت وزن دهی و تعیین  وزن معیارهای مورد مطالعه جهت رتبه بندی معیارها استفاده شد. یافته‌ها: تجزیه و تحلیلهای فازی نشان داد، از نظر شرکت کنندگان مطالعه، ایجاد گذرگاههای غیر همسطح در تقاطع ها، ایجاد مسیرهای امن در اطراف مدارس، محدود کردن دسترسی عابران به بزرگراه ها، ایجاد محل‌های عبور کنترل‌شده در مناطق پرخطر و آموزش و ارتقاء فرهنگ ترافیک در جامعه از طریق رسانه های جمعی به ترتیب مهمترین معیارهای کلیدی ارتقاء ایمنی عابران پیاده می باشند. نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد، معیارهای لازم و دارای اهمیت جهت ارتقاء ایمنی عابران پیاده حیطه های مختلف عوامل انسانی، محیطی و وسیله نقلیه را شامل می شوند. در این میان عوامل انسانی و رفتار عابران نقش مهمی دارد. اولویت بندی معیارهای ایمنی عابران به سیاست گذاران و مدیران جهت مدیریت عوامل موثر در تصادفات عابران پیاده کمک می کند.fa_IR
dc.format.extent1478
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofسلامت كار ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Occupational Health Journalen_US
dc.subjectتکنیک تاپسیس فازیfa_IR
dc.subjectشاخصfa_IR
dc.subjectایمنیfa_IR
dc.subjectعابران پیادهfa_IR
dc.subjectایمنیfa_IR
dc.titleشناسایی و اولویت بندی معیارهای ایمنی عابران پیاده در معابر درون شهری استان همدان مبتنی بر تصمیم گیری چند معیاره به روش تاپسیس فازیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شعلی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات گوارش و کبد، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاداره تصادفات، فرماندهی راهور تهران بزرگ، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز بهداشت قروه، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایرانfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue1
dc.citation.spage243
dc.citation.epage259


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد