مقاله علمی – پژوهشی: تحلیل مدل مفهومی رفتار خریداران ماهی (مطالعه موردی: غرب استان مازندران)
(ندگان)پدیدآور
ریحانی پول, سهیلنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از مطالعه حاضر بررسی رفتار خریداران ماهی در شهرهای غربی استان مازندران است. به این منظور تعداد 383 پرسشنامه بر مبنای فرضیات تحقیق طراحی و به نسبت تعداد جمعیت خانوار در شهرهای نور، نوشهر، چالوس، عباسآباد، تنکابن و رامسر تکمیل گردید. جهت بررسی وضعیت قبول یا رد فرضیات، مدل مفهومی رفتارشناسی طراحی و با نرمافزار لیزرل (روش مدلسازی معادلات ساختاری) اجرا گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که 12/46 درصد جامعه آماری سالی سه مرتبه ماهی خریداری میکنند. اولویت اول 56/57 درصد خریداران، ماهی قزلآلای رنگینکمان بود. ترجیح نخست غالب پاسخدهندگان (45/77%) برای انتخاب مکان خرید، بازار ماهیفروشان بیان شد. دلیل اصلی 67/84 درصد مردم جهت عدم مصرف ماهی به میزان توصیه شده سازمان جهانی بهداشت، قیمت بالا عنوان گردید. در این جامعه فقط 36/5 درصد افراد ماهی بستهبندی را در اولویت اول قرار دادند و بیشتر آنها (71/59%) مدل بدون سر و شکم خالی (تازه) را در اولویت نخست انتخاب کردند. پاسخ 36/25 درصد از پاسخدهندگان در مورد دلیل اصلی مصرف ماهی، صرفاً ارزش غذایی گزارش شد. در این مطالعه چهار فرض اثر معنیدار بستهبندی و قیمت بر نگرش و نیز اثر معنیدار دسترسی و زمان بر کنترل رفتار رد و سایر فرضیات (اثر معنیدار گونه، کیفیت و نوع عرضه بر نگرش، اثر معنیدار قیمت بر کنترل رفتار، اثر معنیدار نگرش بر تصمیم به خرید، اثر معنیدار کنترل رفتار بر تصمیم به خرید و رفتار نهایی، اثر معنیدار تصمیمم به خرید بر رفتار نهایی) تایید شدند. بر اساس مقادیر ضرایب اثر، موثرترین عامل بر نگرش، کیفیت عنوان شد.
کلید واژگان
ماهیرفتار مصرفکنندگان
نگرش
کیفیت
قیمت
اقتصاد شيلاتي
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-09-011400-06-10
ناشر
موسسه تحقیقات شیلات ایرانسازمان پدید آورنده
گروه فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایرانشاپا
1026-13542322-5998




