• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمي شيلات ايران
    • دوره 30, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمي شيلات ايران
    • دوره 30, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقاله علمی – پژوهشی: تحلیل مدل مفهومی رفتار خریداران ماهی (مطالعه موردی: غرب استان مازندران)

    (ندگان)پدیدآور
    ریحانی پول, سهیل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    555.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از مطالعه حاضر بررسی رفتار خریداران ماهی در شهرهای غربی استان مازندران است. به این منظور تعداد 383 پرسشنامه بر مبنای فرضیات تحقیق طراحی و به نسبت تعداد جمعیت خانوار در شهرهای نور، نوشهر، چالوس، عباس‌‌آباد، تنکابن و رامسر تکمیل گردید. جهت بررسی وضعیت قبول یا رد فرضیات، مدل مفهومی رفتارشناسی طراحی و با نرم‌‌افزار لیزرل (روش مدل‌‌سازی معادلات ساختاری) اجرا گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که 12/46 درصد جامعه آماری سالی سه مرتبه ماهی خریداری می‌‌کنند. اولویت اول 56/57 درصد خریداران، ماهی قزل‌‌آلای رنگین‌‌کمان بود. ترجیح نخست غالب پاسخ‌‌دهندگان (45/77%) برای انتخاب مکان خرید، بازار ماهی‌‌فروشان بیان شد. دلیل اصلی 67/84 درصد مردم جهت عدم مصرف ماهی به میزان توصیه ‌‌شده سازمان جهانی بهداشت، قیمت بالا عنوان گردید. در این جامعه فقط 36/5 درصد افراد ماهی بسته‌‌بندی را در اولویت اول قرار دادند و بیشتر آنها (71/59%) مدل بدون سر و شکم خالی (تازه) را در اولویت نخست انتخاب کردند. پاسخ 36/25 درصد از پاسخ‌‌دهندگان در مورد دلیل اصلی مصرف ماهی، صرفاً ارزش غذایی گزارش شد. در این مطالعه چهار فرض اثر معنی‌‌دار بسته‌‌بندی و قیمت بر نگرش و نیز اثر معنی‌‌دار دسترسی و زمان بر کنترل رفتار رد و سایر فرضیات (اثر معنی‌‌دار گونه، کیفیت و نوع عرضه بر نگرش، اثر معنی‌‌دار قیمت بر کنترل رفتار، اثر معنی‌‌دار نگرش بر تصمیم به خرید، اثر معنی‌‌دار کنترل رفتار بر تصمیم به خرید و رفتار نهایی، اثر معنی‌‌دار تصمیمم به خرید بر رفتار نهایی) تایید شدند. بر اساس مقادیر ضرایب اثر، موثرترین عامل بر نگرش، کیفیت عنوان شد.
    کلید واژگان
    ماهی
    رفتار مصرف‌‌کنندگان
    نگرش
    کیفیت
    قیمت
    اقتصاد شيلاتي

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2021-09-01
    1400-06-10
    ناشر
    موسسه تحقیقات شیلات ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران

    شاپا
    1026-1354
    2322-5998
    URI
    http://isfj.ir/article-1-2514-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/876991

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب