نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorگل کار, سعیدهfa_IR
dc.contributor.authorنبی‌ئیان, صدیقهfa_IR
dc.contributor.authorامیرتیموری, سمیهfa_IR
dc.contributor.authorخواجه پور, الهامfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T13:30:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T13:30:33Z
dc.date.available1400-12-14T13:30:33Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T13:30:33Z
dc.date.issued2021-09-01en_US
dc.date.issued1400-06-10fa_IR
dc.identifier.citationگل کار, سعیده, نبی‌ئیان, صدیقه, امیرتیموری, سمیه, خواجه پور, الهام. (1400). مقاله علمی – پژوهشی: عوامل مؤثر بر انتخاب ماهیان پرمصرف دریایی ( مطالعه موردی: شهرستان بندرعباس). مجله علمي شيلات ايران, 30(3), 111-120.fa_IR
dc.identifier.issn1026-1354
dc.identifier.issn2322-5998
dc.identifier.urihttp://isfj.ir/article-1-2350-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/876988
dc.description.abstractباوجود مزیت‌‌های فراوان آبزیان برای سلامتی جامعه، سهم مصرف سرانه آن برای کشور که از ظرفیت‌های مناسبی نیز در این عرصه برخوردار است، در سبد غذایی خانوارهای ایرانی در مقایسه با سایر گوشت‌‌ها در سطح پایینی قرار دارد. تحقیق حاضر عوامل مؤثر بر انتخاب ماهیان پرمصرف دریایی را در شهرستان بندرعباس بررسی نموده است. داده‌های مورد نیاز شامل ویژگی‌‌های ماهیان دریایی مصرفی و ویژگی‌‌های اقتصادی و جمعیت شناختی خانوارها، با استفاده از یک نمونه تصادفی خوشه‌ای از 384 خانوار شهرستان در تابستان 1397 گردآوری شده است. ماهیان پرمصرف منطقه مورد مطالعه براساس قیمت و ویژگی‌های ماهی در سه گروه دسته‌‌بندی شدند که این ویژگی‌ها طبق آزمون کروسکال- والیس از لحاظ آماری دارای تفاوت معنی‌‌دار هستند. جهت بررسی تأثیر ویژگی‌‌های اقتصادی و جمعیت‌شناختی بر انتخاب انواع ماهی از مدل لوجیت مخلوط استفاده ‌شد. نتایج نشان داد که با افزایش سطح تحصیلات و درآمد، احتمال انتخاب گروه اول به‌ترتیب 8 و 62 درصد افزایش می‌‌یابد. به ‌عبارت ‌دیگر، ماهی‌‌هایی انتخاب می‌شوند که دارای گوشت بیشتر، طعم و مزه لذیذتر باشند و تیغ آنها به‌راحتی جدا می‌‌شوند که البته دارای قیمت بالاتری نیز نسبت به ماهیان گروه‌های دوم و سوم می‌‌باشند. ماهیان این دو گروه به دلیل ارزان‌تر بودن به‌دفعات بیشتری نسبت به ماهیان گروه اول مصرف می‌شوند. با توجه به ارزش غذایی ماهی و نقش آن در سلامت مصرف‌کنندگان، می‌توان با ارائه برنامه‌های ترفیع بازاریابی، مصرف‌کنندگان بیشتری را به سمت مصرف ماهیان گروه‌های دوم و سوم سوق داد.fa_IR
dc.format.extent545
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه تحقیقات شیلات ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمي شيلات ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Scientific Fisheries Journalen_US
dc.subjectرفتار مصرف‌‌کنندگانfa_IR
dc.subjectمدل لوجیت مخلوطfa_IR
dc.subjectماهیان دریاییfa_IR
dc.subjectاقتصاد شيلاتيfa_IR
dc.titleمقاله علمی – پژوهشی: عوامل مؤثر بر انتخاب ماهیان پرمصرف دریایی ( مطالعه موردی: شهرستان بندرعباس)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentبخش اقتصاد کشاورزیfa_IR
dc.contributor.departmentبخش اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمانfa_IR
dc.contributor.departmentبخش اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمانfa_IR
dc.contributor.departmentبخش اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue3
dc.citation.spage111
dc.citation.epage120


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد